• Ebba 03

    Till anhöriga som släke eller vänner son förlorat sitt barn !

    Tillåt alla känslor och bekräfta det som hänt, värdera aldrig utan lyssna istället in hur de mår och om de vill berätta.

    Nämn alltid barnet vid dess namn och låt det bli den lilla person som det var. Om du inte vet namnet, fråga efter det och vem barnet är likt.

    Säg aldrig att du förstår ? det kan du inte ? säg istället att du inte förstår.

    Fråga aldrig hur de mår om du inte är beredd att stanna kvar och lyssna.

    Om du inte hittar ord bför det som hänt så säg det.

    Tystnad är inte farligt om du visar att du bryr dig på andra sätt.

    Att hjälpa till med olika praktiska saker som att handla eller fixa en middag betyder jättemycket.

    Glöm inte bort syskonen om det finns sådana. De behöver trygga vuxna som kan lyssna.

    Tystnad är inte detsamma som att inte sörja, den kan dölja många olika saker.

    Sorgen försvinner aldrig men den förändras gradvis. Det finns inga mallar för hur länge man sörjer eller när man börjar komma tillbaka till ett normalt liv.

  • Svar på tråden Till anhöriga som släke eller vänner son förlorat sitt barn !
  • Sunflower

    Tack!
    Vilka bra råd. Har lyckligtvis ingen i min närhet som förlorat sitt barn, men såna här bra råd vet man ju aldrig om/när man behöver.

    Tack för att du delade med dig.

  • Ebba 03

    Jag skulle själv vilja att dom gjorde så mot oss när vi förlorade PHILIP men har ingen att prata med om de som hände för de finns inte . De är ni som finns och har stöttat mig i detta . Kramar till er andra ...

  • Williamsmamma

    jättebra saker att veta om något hemskt skulle hända någon nära!
    beklagar att ni förlorade eran Philip!

  • Petra i Kattland

    Jättebra skrivet. Skulle vilja lägga till två saker: Säg aldrig att det finns någon mening med det som hänt. En annan dum kommentar är: Ni är ju unga än. Ni kan få fler barn. Har tyvärr fått höra båda kommentarerna, och det är inget som tröstar...


    Mamma till 1 barn på jorden + 2 i himlen + 1 i magen...
  • Petra i Kattland

    Tänder ett ljus för er lille Philip...

                


    Mamma till 1 barn på jorden + 2 i himlen + 1 i magen...
  • sladdenskåne

    Jättebra skrivet.....Har också fått höra många ggr att där är en mening med allt , blir lika ledsen varje ggr...Även många som sagt - bara på det igen.Man tappar nästan hakan av de kommentarerna , speciellt i början...Nu har jag kommit en bit på väg så jag svarar på sådana fula kommetarer...Men att någon bara slänger det ur sig kan göra mig så fruktansvärt ledsen...Jag har tyvärr fått välja bort en del i min bekantskap pga det...

  • UWO BaraJag

    Tack! Precis vad jag gick in för att söka efter (tyvärr får man säga). Behövde inte leta länge heller. Vad bra att du kan berätta sådant man som närstående vill ha svar på men inte alltid vågar fråga efter.


    Barn 2x 0201, 1x0308, 2x 18/9 (v.31+4) + en bonus 9310
  • Minday

    Ebba!
    Jättefint skrivet-- kort och koncist. När man vi har försökt att framställa för andra, vad de ska täka på, har det ofta blivit långa listor som kan vara krångliga för de som är intill sörjande att komma ihåg.

    Det du skrivit, ska jag kopiera och ha tillhands. Nära elementära tankar, som hjälper oss alla tillsammans att orka leva vidare i världen, utan våra barn.

    KRAM

Svar på tråden Till anhöriga som släke eller vänner son förlorat sitt barn !