• Nogger

Kramp i vaderna!..

Jag vaknade i natt 20 över 4 och trodde att jag skulle dö!
    Höger vad var hård som en basketboll och jag bara skrek rakt ut!
    Visst hade jag innan min "karriär" som gravid fått kramp, men aldrig i vaderna och aldrig som en nära-döden-upplevelse!

Är det någon mer som har detta problemet? Vad gör ni i så fall åt det?
    Stackars maken trodde att det var dax för mig att föda trots att jag bara är i v 22 med tanke på min volym i natt...

Jag har dessutom fortfarande ont trots att jag har stretchat och fått en rejäl omgång av maken (massage...)!

Någon som vet?
    Kram, Nogger

• Svar på tråden Kramp i vaderna!..
  • Upptagen

Åhhh! En till! Hade precis samma problem inatt! Vaknade säkert fyra gånger av kramp... och det är så himla läskigt! Tänkte faktiskt skriva här, men gjorde det inte då jag läst att det är vanligt under graviditeten. Vet inte riktigt varför, men så är det tydligen..:)

Tricket att trycka upp tån funkar inte för mig, jag tycker det blir värre då... usch, jag hoppas jag slipper det inatt, har tillräckligt med rygg och sparkande bebis! (tänk vad mycket knas det händer i kroppen just nu!)

• MalinI

Vet inte vad det beror på, men fick det många gånger när jag väntade sonen. NÄr jag väntade dottern kännde jag när det var på g och kunde förhundra det genom att sträcka på benet med foten uppåt så att säga.
    Svårt att förklara. Men man grät av smärta..

• Vilmagbg

Samma sak hände mig i natt. Visst har jag haft kramp innan lite titt som tätt men låååååångt i från att det har gjort så ont som det gjorde i natt.
    För mig hjälpte det att resa mig upp och pressa ner hälen mot golvet.
    Lite svårt att förklara :)
    Fick tipset av en kompis som haft samma bekymmer att stretcha lite innan man skulle gå och lägga sig.......i förebyggande syfte.
    Det tänker i allafall jag pröva.
    Krampen kan beror på (vad jag har lyckats läsa mig till i Mammapraktikan) förhöjt fosfatvärde i kombination med lågt värde av kalcium i blodet...... bör kollas upp av din barnmorska. Eller att din växande livmoder trycker mot vissa nerver.
    Ha det gott !!! //// Cilla

• Upptagen

lite intressant att vi är hittills tre stycken som haft den värsta krampen just inatt..:) Har också haft kramp någon enstaka gång tidigare, men inatt var det flera gånger, och mycket värre... Hade ont i vaden när jag skulle gå upp på morgonen.

• pl77

Jag hade hemska kramper den sista graviditeten. På nätterna fick min man massera när jag låg och grät och jag kunde ha ont flera dagar efteråt. Vet inte vad detta beror på, men det verkar vara vanligt eftersom det nämns i böcker och tidningar. Kan bara ge rådet att massera och dra foten uppåt om du är vaken och känner att det är på gång...

• Nogger

Tack för era tips! Har precis varit ute med vovven i 40 minuter och det blev bättre, måste ha något att göra med att blodcirkulationen ökar?

• Medsyster

Lite tips!

Om du har kramp i vaderna kan du pressa fötterna hårt mot sänggaveln. Har sängen inte sänggavel, måste du gå upp ur sängen och helt enkelt stå på det ben som du har kramp i. Stretcha vadmusklerna ofta. En extra kudde under benen eller höjd fotända på sängen minskar svullnaden i benen och förbättrar cirkulationen.

Magnesiumbrist/kalkbrist:

Kalkbrist kan förvärra vadkramper, så var uppmärksam på att du får i dig tillräckligt med kalk, till exempel genom mjölkprodukter. Magnesium är ett vanligt mineral som cirka 80 procent av Sveriges befolkning har brist på. Bristen beror dels på att vi äter magnesiumfattig kost, dels på att magnesium är en liten molekyl som man lätt kissar ut när man är stressad. I dagens samhälle stressar alla och äter oftast inte tillräckligt med magnesiumrik mat -- fullkorn, bönor, frön och nötter.

Magnesium finns framför allt i skelettet (50-60 %) och musklerna (20-30 %). Hos en vuxen bör det finnas mellan 20-28 g magnesium och dagsbehovet hos en frisk människa är minst 300-450 mg. Av detta kan kroppen ta upp 30-50 procent.

Magnesium har betydelse för ett starkt skelett. Samman med kalcium och fosfor arbetar det för att bibehålla ett starkt skelett. .
    Det är också mycket vanligt att magnesiumbristen leder till att kalcium "vandrar" ut ur skelettet för att inte rubba dess inre balans. Överskottet av kalcium lagras i muskler, leder och bindväv.

Kalciumbrist: muskelkramp (svårt att somna in, sköra naglar och hud/hårproblem, blödande tandkött, karies, nervositet, ryckningar i ögonlocken, domningar och stickningar i armar och ben, allergier).

Magnesium brist: alla slags kramper (dålig aptit, irritation, stress- och ljudkänslig, allmän svaghet, kroniskt trötthetssymtom, PMS,vaknar tidigt på morgonen, , ansiktsryckningar och stelhet, nervproblem, förvirring, personlighetsförändringar. Begär efter choklad vanligt vid magnesiumbrist).

Gå till apoteket! köp magnesium tabletter. De har tillskott. Det finns många gravida som blivit av med sina kramper i vaderna med hjälp av detta samt ovanstående.

Lycka till!
    Kramar
    Medsyster

• Teskedsmamman

Jag hade min första och hittills enda kramp i förra veckan... Och då var det också en nära-döden-upplevelse...

På kanalen har jag läst om tjejer (med återkommande kramper) som dricker ½-falska tonic water vid sänggång eftersom det innehåller lite kinin som är kramplösande/muskelavslappnande....

Allt på inrådan från BM

• Zia

Hej alla krampare!
    Jag har också haft en del krampattacker i vaderna som inte varit utav denna världen -- det har ibland känts som om benet ska gå av. Och sedan har jag fått värsta 'träningsvärken' i den vaden efter att musklerna dragit ihop sig så.
    Mina föräldrar har mot 'vanlig' sendrag prövat (efter ett tips från någon) att knyta en ylletråd runt vristen och då har sendraget slutat. Sist jag fick kramp så tog jag på mig en hemstickad yllestrumpa eftersom jag inte hade någon ylletråd och då avbröts krampattacken......!!! Jag vet att det låter lite mysko men det kanske kan vara värt att prova!?!
    / Zia

• Tingeli

Jag har knapt haft det, tror att det beror på att jag brukar stå på tå och typ skuta upp mig några gånger! tills jag känner att dem e slut! sen stretchar jag ordentligt! Testa och se om det hjälper! lycka till

• gotte grisen

Har hört att kramp beror på kalkbrist som ni över skriver. Har ochså hört att en banan om dagen tar bort symtomen. Bättre kanske än att stoppa i sig en massa piller. Kramizar Gottegrisen

• moma01

Jag tar symbicort 2 ggr. dag och får muskel kramp varje natt. Har någon annan upplevt detsamma. Min vårdcentral säger att det inte kan bero på medicinen. Finns någon som har samma problem som mej?

• Morrran

Jag får kramp nästan varje natt och ibland när jag vaknat och sträcker på benen. Om det inte funkar direkt att "bara" vinkla foten så att tårna pekar mot taket så brukar jag ta tag i tårna med händerna och tvinga vaden att sträcka ut sig, och andas djupa andetag. Då går det över men musklerna kan helt klart vara påverkade dagen efter ändå. Jag skulle inte kunna hoppa ur sängen som en del skriver, kommer knappt ur den annars och med kramp i ena benet.. Näe ;)

• sofiutane

Jag fick nyss höra att man ska sova i ett par tunna bomullssockar för att slippa få kramp på nätterna. Det hade funkat för henne jag hörde det av och flera andra hon visste av tydligen. Jag har inte fått nån kramp än, men tänkte att man iaf kan testa när det kommer (hade det både de andra graviditeterna), även om det låter lite konstigt :)

• cirpen

Ät magnesiumtabletter varje dag.
    Har du restless legs med så spola de kallt innan sänggående.
    Stretcha ofta!

• Snultan

Ja för några veckor sen så hade jag det nästan varje natt. Nu är jag i vecka 36 och har fått kramp i höger lår när jag är ute och går istället :-P ont gör det i vilket fall som helst.

Gravid med första barnet som beräknas komma 6 Oktober!
  • matildadl

Moma01, jag har samma problem! Även om jag tar min bricanyl som jag har vid behov kan jag få kramper. Den vet jag att det finns med som biverkning att man kan få kramp av den, och så bricanyl går hand i hand med symbicorten kan det vara något som Vc har missat :)

• Carina1

Min bm sa att jag kunde fått min kramp pga för lite saltintag . Så nu  efter att jag följt hennes råd tar jag ett ägg (kokt) dagligen med lite extra salt och min kramp i vaderna har försvunnit nattetid .

Det behöver ju inte vara saltet . Men det hjälpte för mig i alla fall .

• Lindsey Egot the only one

Jag har haft det med alla mina fem graviditeter. Jag fick tipset av en barnmorska när jag väntade tredje barnet att äta extra kalcium eller var det kalium max dos med svartavinbär (står så på burken) och då försvann dessa hemska kramper. Det beror ju på att foten låser sig.

Svar på tråden Kramp i vaderna!..