Inlägg från: NattravN |Visa alla inlägg
  • NattravN

Konstigt yr plötsligt!!

Jag hade det pga B12-brist! De kollar INTE upp B12-värdena som rutin, men min BM; råkade ta ett prov på det och jag hade en akut brist och fick gå på spruttagning och nu får jag äta piller ev. resten av mitt liv!
    Sjukt att det inte tas som rutin eftersom det är allvarligt med en brist!

• NattravN

jaa, jag tycker alla borde kolla... speciellt vi som varit vegetarianer i måånga år...

• NattravN

helenB:
    ja fast det är ovanligare med b12-brist.
    andra symptom är att man glömmer saker, mitt i en mening kan man tex glömma fortsättningen eller namnet på vissa saker.

• NattravN

...hehe tex. så blev "vinterkläderna" "flugsmällarna" sist...

• NattravN

HelenB:
    Nej, tyvärr verkar det inte vara så. Min BM kollade upp det i samband med en vanlig Hb koll, men en annan kompis som bor i Halmstad ville med kolla sitt värde, och där sade man till henne att hon måste kolla det hos en läkare!? Jätteskumt, det är ju bara ett vanligt blodprov som man ändå tar på MVC ju, och man fyller ju bara i en extra grej på pappret man skickar med till Lab? Men det var vad hon fick till svar!

• NattravN

ja, vad bra! Skönt o ha koll iaf.
    Jag slarvade en hel del med halvfabrikat i början när jag blev veg. och de är inte näringsrika, så man får ta till lite baljväxter i mathållningen nu! Eller så kan man äta tillskott.
    Tänk att man inte tänker så långt innan det hänt en...

• NattravN

HelenB:
    Jag åt med mitt val kvinna, fast bara under graviditeterna...
    Så om du äter det regelbunder kanske det inte har sjunkit? men det är inte säkert att dina värden är låga ändå, för b12 kan man få av att bara vara i solen med...det är lite skumt, för jag dricker mycket mjölk tex. som innehåller en hel del b12.

• NattravN

HelenB:
    Får nog göra det! Eller "mitt val vegetarian"...
    Men nu ska jag gå på b12-piller ändå förmodligen resten av mitt liv, så det kanske inte behövs...

• NattravN

Ja, man ska ju ta järn med om man har dåliga värden, men det är inte bra att ta järntillskott om man ligger högt med järnvärdena när man är gravid. Därför äter jag inte järn, bara b12, jag har alltid haft bra järnvärden!

• NattravN

HelenB:
    Sade min BM med... Finns en studie gjord på Karolinska som säger att man KAN få propp i moderkakan om man äter järntillskott om man har jättebra värden från början, det kan göra att barnet inte får tillräckligt med näring.

Svar på tråden Konstigt yr plötsligt!!