• Hondan

Konstigt yr plötsligt!!

Är det nån som varit med om liknande??

Jag låg i sängen i morse, och plötsligt snurrade världen till rejält! När jag låg ner! Sen har det fortsatt under dan. Har känt mig helt som vanligt, så plötsligt har det snurrat till. När jag suttit, gått, när som helst.
    Mitt hb har legat lågt men stadigt hela tiden. Käkar mina 4 Hemofer om dan. Lågt blodsocker brukar ju kunna avhjälpas med frukt, juice osv, men yrseln har hållt i sig.
    Mvc säger att dom har tel.tid mellan 15-16 på em, men dom hade väl tagit tidig fredag...

Nån som känner igen sig? Jag är i vecka 35.

• Svar på tråden Konstigt yr plötsligt!!
  • Rufs

Jag hade liknande för nån månad sen. Först hade jag lock för ena örat en hel dag och sen när jag vaknade dagen efter var locket för örat borta, men jag var jätteyr i huvudet och kunde knappt gå. Pga att man får mer blod så trycker det mer i t ex öronen och då kan balansnerven komma lite i kläm.

Mår du bättre idag?

• mamman Linda

Jag har också fått yrselattacker till och från nu sedan någon vecka tillbaka...
    Tror inte det är någon fara, jag var yr runt v. 18-22 (svimmade flera gånger/dag) och då sa dom att yrsel har en del till och från under hela graviditeten...)

...bara 3 veckor kvar...
  • neoaliya

hej har exakt samma som dig, har nu blivit sjukskriven på halvtid pg av det. lågt blodtryck.. dricka mkt och vila är det som hjälper mig hoppas du börjar må bättre

• NattravN

Jag hade det pga B12-brist! De kollar INTE upp B12-värdena som rutin, men min BM; råkade ta ett prov på det och jag hade en akut brist och fick gå på spruttagning och nu får jag äta piller ev. resten av mitt liv!
    Sjukt att det inte tas som rutin eftersom det är allvarligt med en brist!

• Hondan

Tack för att ni svarar!!! Det är likadant idag. Världen snurrar till rejält plötsligt. Konstigt att det händer när jag ligger ner också.
    I går kväll var det helt sjukt- tappade nästan balansen ibland. Nu känner jag mig darrig och har lätt huvudvärk. Det måste ju vara nån brist? Man blir nojjig.
    Har tid hos min bm på måndag. Ska kolla upp det där med B12 då SerAfiM. Konstigt som du säger, att dom inte kollar det som rutin.

• Chrizty

Jag skulle nog tippa på att du har en förkylning eller något liknande på G.
    Jag blir sådär när jag inte är riktigt frisk eller när det är någonting på gång..

Christine med ♥Miranda 000712♥ & ♥Melissa 040227♥ & ♥Bebis nr 3 i magen♥
  • NattravN

jaa, jag tycker alla borde kolla... speciellt vi som varit vegetarianer i måånga år...

• HelenB

SerAfiM
    B12 brist? Märkligt att ingen tagit upp det.. Har sovit mig igenom veckor osv och det enda som testats regelbundet har varit järnvärdet.. Är inte det b12 också? (Helt kass på ämnet;p )

• angelberrie

Om man är yr i bollen samtidigt som man ligger ner kan bero på att när man ligger på rygg så kan tydligen ett stort blodkärl klämmas åt pga att magen är så pass tung och tynger ner ryggen vilket då kan orsaka yrseln.
    Detta var förklaringen jag fick på förlossningen igår av läkaren när jag sa att jag var yr när jag låg ner på rygg.

• FairlyOddParent

Under min sista graviditet hade jag precis sån där yrsel. Snurrade till fast jag låg ned.Hjärtklappning hade jag också.  Tror att man kan ha så utan att det behöver bero på någon brist.

Nu hade jag ju iofs lågt Hb, tillslut nere på 71 (fick fyra påsar blod 1 mån innan förl.) Det visade sig då att järnbristen berodde på just B-vitamin och Folsyrebrist. Av någon anledning har jag svårt att ta upp det.

Yrseln kom dock långt innan mitt blodvärde hade sjunkit så lågt så om det hade med det att göra vet jag inte. Det var iaf inget farligt, de kollade mig noga och gjorde för säkerhets skull ultraljudsundersökning på hjärtat som visade att det inte var ngt fel på det. När jag hade fött Hanna så försvann yrseln på en gång.

Svar på tråden Konstigt yr plötsligt!!