• Featherboah

Det heter MIG, DIG, och inte "även fast"!

Gaaah! Seriöst, jag får lite nervsammanbrott.

Jag antar att jag tillhör bland de yngre här på FL, och jag dör lite när jag ser 20+ och 30+ som skriver "mej", "dej" och "sej". OH MY GOD, har folk verkligen missat att det heter "mig", "dig" och "sig"?

Samma med de som skriver "även fast". Till exempel: "Jag mår bra även fast jag är lite trött" *dör*. Antingen skriver man "även om" eller "fastän", men _inte_ "även fast".

Det är inte jag som är "bra" som vet att det stavas så här, det är mina lärare som tjatade om detta hela 3:an till 5:an ungefär, så det sitter liksom inpräntat. Men det verkar som att många här på FL har missat det ? [och nej nej nej, dyslektiker ska inte ta åt sig nu]

Det här är inget stor problem, I know. Men har man ingenting annat att gnälla på, så.

• Svar på tråden Det heter MIG, DIG, och inte "även fast"!
  • Kärnan

men snart kommer det nog heta mej, dej och sej. varför hålla fast vid gammal stavning.
    Engelska ord försvenskas ju som t ex engelskans mail skrivs på svenska mejl.

• Muumin

Åh, en till språkpolis

Är en själv.... Blir också trött på alla felstavningar.
    Börjar hitta dem överallt. Väldigt ofta i lokaltidningen. Blir så frustrerad

• Äppelpaj

För att inte tala om alla sär skrivningar.

Men jag tror inte på att alla använder ett så dåligt språk som här på fl i övriga livet, när de skriver brev och dylikt. På internet får man generellt ha ett mer avslappnat språk. Jag skriver inte nån och nåt i ett jobbrev, men här gör jag det.

• Joonas

Ja du, det finns mycket att tycka om på internet. Men jag håller med om att det ibland kan vara svårt att stå ut. Själv är jag lärare och har lärt mig att språket på nätet är annorlunda än i verkliga livet. Här ska det gå snabbt och språket liknar mer vårt talspråk i sammansättningen. Att sitta och formulera sig som i en vanlig text (som ska läsas från papper) tar för lång tid och är inte att eftersträva i denna typ av kommunikation. För nätet är ju ett sätt att kommunicera. Talspråk och skriftspråk skiljer sig vida från varandra. Men här på nätet möts de något, det har jag lärt mig uppskatta. Tänka mer på innehåll och budskap, mindre på form...

fet, ful och fyrtio!
  • Featherboah

Kärnan >> Men det är ju så FULT att stava mej, dej och sej. Dessutom är sej en fisk.

Muumin >> Haha, jag brukar inte vara det egentligen. Men just de här felen har jag blivit allergisk mot.

• Joonas

Förresten får man skriva mej dej och sej nuförtiden

fet, ful och fyrtio!
  • Äppelpaj

På nätet är det lite som i telefonen - säger du inte det du tänkte på en gång så är ögonblicket förbi. Därför är det inte lika höga grammatiska krav här.

• Skrotis77

Orka bry SIG ..... *S*
    *ha ha*

men jag  håller med omatt de e rätt så störande

• Serina

Mej et c är vad som står i skolböckerna nu, så klaga på att det är fult och jag håller med, men inte är det fel.

• Äppelpaj

Tecken på att man börjar bli gammal: jag tycker det är förskräckligt att det numera är "tillåtet" att skriva mej och dej.

Svar på tråden Det heter MIG, DIG, och inte "även fast"!