• Featherboah

Det heter MIG, DIG, och inte "även fast"!

Gaaah! Seriöst, jag får lite nervsammanbrott.

Jag antar att jag tillhör bland de yngre här på FL, och jag dör lite när jag ser 20+ och 30+ som skriver "mej", "dej" och "sej". OH MY GOD, har folk verkligen missat att det heter "mig", "dig" och "sig"?

Samma med de som skriver "även fast". Till exempel: "Jag mår bra även fast jag är lite trött" *dör*. Antingen skriver man "även om" eller "fastän", men _inte_ "även fast".

Det är inte jag som är "bra" som vet att det stavas så här, det är mina lärare som tjatade om detta hela 3:an till 5:an ungefär, så det sitter liksom inpräntat. Men det verkar som att många här på FL har missat det ? [och nej nej nej, dyslektiker ska inte ta åt sig nu]

Det här är inget stor problem, I know. Men har man ingenting annat att gnälla på, så.

• Svar på tråden Det heter MIG, DIG, och inte "även fast"!
  • Annanym

"srpåkmissar"...

Nån skrev i en annan tråd: "Roligast av allt är när språkpoliserna gör fel." Får väl bjuda på det. *S* Jag kan iallafall skilja på de/dem och mer slarvig/slarvigare!

• MartinaE

Jag är allergisk mot att folk använder de och dem fel, min sambo är kock på en av gästriklands finaste restauranger och när han tog hem det nya menyförslaget höll jag på att få nå fel eftersom de skrivit så många gramatiska fel. Maten är superfin och då tycker jag att även språket på menyn skall vara det.

Något annat som jag retar mig på är när folk skriver utav, det är talspråk och i en text heter det av. Ex. Fyra utav fem elever.

Dock så skiter jag totalt i språket när man snackar med kompisar på MSN eller skriver här på FL!! =)

• guinevere

I dagsläget spelar det nog inte så stor roll vad som är tillåtet eller inte. Använder man mej, dej, sej, dom etc i "viktiga texter" tror jag att man inte tas på lika stort allvar som en person som skriver mig, dig osv... Och jag kan mycket väl tänka mig att en avhandling på universitetet skriven med mej, dej, sej, dom kommer att mötas av hårdare kritik även om innehållet är bra.

• Guldbarn

Jag kan säga att det som retar mig mest är när folk inte kan böja ordet SKÄRA
    Jag retar mig på att folk säger SKÄRIT när det heter SKURIT.

• guinevere

Något som dock är riktigt allvarligt som jag har märkt att många i min ålder (jag är 23) gör fel på är att de inte bara som ronnbat skriver använder mer istället för -are utan faktist använder båda!!! Exempelvis sa min man nyligen "mer flexiblare". Men hallå!!!!

Skulle vilja ta ett snack med makens gamla svensklärare, som egentligen inte borde kalla sig lärare utan endast betygsättare. Har läst igenom det mesta maken presterat i skolan och ingenstans har de korrigerat eller påpekat fel utan endast klämt ner ett betyg på pappret. *morr*

• Ms Marriot

Jag undrar hur symtom stavas egentligen?

Tidigare har jag skrivit symptom, men så såg jag att det överallt var skrivet symtom, så då kände jag mig ganska dum som stavat fel. Tänkte att jag kanske blivit påverkad av all engelsk litteratur jag har läst (eng. symptom).
    Någon som har koll på hur det ligger till?

• Ms Marriot

guldbarn: det kan faktiskt vara en dialekt(jag vet, det låter vansinnigt, men på en del ställen i Sverige böjs konsekvent vissa verb fel).

Och appropå det här med att komparera, min sambo är inte svensk men vi pratar svenska med varandra, och jag säger jätteofta typ "mer snygg". Usch det låter så hemskt, men det är något som lever kvar sen då min sambo inte kunde någon svenska och skulle lära sig, då sa jag allting på ett mer enkelt vis

• Ms Marriot

ronnbat: Men då var det ju JAG som stavade rätt då från början!
    Jag som trodde jag hade fel. Men i vår svenska kurslitteratur (studerar till sjuksköterska) skriver de "symtom".

konstigt

• Annanym

Eller symtom... visade det sig när jag kollade i ordlistan! Man kan alltså med gott samvete använda vilket som. Fast för mig känns symptom naturligare eftersom det är så jag lärt mig skriva det.

Svar på tråden Det heter MIG, DIG, och inte "även fast"!