• Suck och suck

Mina nyodlade smultron och jordgubbar i kruka, ska jag gräva ner dem i trädgården för vintern??

Det var någon som sa att då jag odlat smultronfrön och jordgubbsfrön som alltså växt upp lite nu till plantor,
    att jag ska gräva ner dem i trädgården till vintern.
    (Istället för att de är kvar i krukorna)

Ska jag då gräva ned dem UNDER jorden?? Alltså täcka dem med jord.

Skall man INTE låta dem vara kvar i krukorna helst?

• Svar på tråden Mina nyodlade smultron och jordgubbar i kruka, ska jag gräva ner dem i trädgården för vintern??
  • Suck och suck

Puff trädgårdsmästare!

• siamesen

Dör de inte om man gräver ner dem totalt?

• Rabies

Vansinne. Behåll dom inomhus till våren, då du planterar. Hade nya späda bärplantor trivts utomhus på vintern hade vi inte haft drivhus.

• Suck och suck

Tack siamesen!

Eh, Ja, jag vet inte riktigt, Det var när jag pratade med en annan som odlade smultron och sånt här på forumet för ett tag sen (under mitt gamla nick).
    Men flera sa, att man sen gräver ner dem i jorden nånstans på tomten, sen de kommit upp klart som plantor i krukan.
    Jaha, då kanske jag ska ta in dem då?

• Suck och suck

De står ute i vanliga stora krukor på altanen, men då kan jag bara ta in dem då? Och vattna på dem. Under vinteråret då, kanske?

Det var ju tur att jag frågade! (för mina stackars plantor)

De skulle kunna DÖ nu annars! Stackars dom!!

• Suck och suck

Nästa gång kanske jag skulle skriva: "Hjälp, De kommer att dö! Och lämna mig!"

Då kanske det blir fler svar från början!

• mampa

Att försöka övervintra smultron i inomhusklimat är nästintill omöjligt, den torra luften, avsaknad av sol, inomhusvärmen... detta tar livet av plantorna innan januari månad skulle jag tippa.

Om jag vore som du så skulle jag gräva ner krukorna och täcka ordentligt med ris eller bark... o sedan hålla tummarna.

Ps. detta borde du redan ha gjort för några månader sedan för att de skulle hinna löva av sig... o gå i vila... men men..

Svar på tråden Mina nyodlade smultron och jordgubbar i kruka, ska jag gräva ner dem i trädgården för vintern??