• Suck och suck

Mina nyodlade smultron och jordgubbar i kruka, ska jag gräva ner dem i trädgården för vintern??

Det var någon som sa att då jag odlat smultronfrön och jordgubbsfrön som alltså växt upp lite nu till plantor,
    att jag ska gräva ner dem i trädgården till vintern.
    (Istället för att de är kvar i krukorna)

Ska jag då gräva ned dem UNDER jorden?? Alltså täcka dem med jord.

Skall man INTE låta dem vara kvar i krukorna helst?

• Svar på tråden Mina nyodlade smultron och jordgubbar i kruka, ska jag gräva ner dem i trädgården för vintern??
  • Suck och suck

Jaha!
    Men det sa folk att jag skulle vänta med lite (min syrra som är bra på att odla-trodde ja? )
    Hon menade på om det var bra om plantorna "växte till sig" mer.

JA, ja! De dör väl!

Täcka över med ris eller blad då?

(Inte med jord iallafall va?)

• Suck och suck

JAHA 2. Jag ska gräva ner HELA krukorna också?

Okej, jag ska försöka åtgärda det hela i veckan som kommer nu då!

• mampa

hastakvasta:

Jo, det är därför man skall sätta fröna i tid, så de hinner växa till sig innan vintern.

Ja, du kan gräva ner krukorna (om du nu inte bryr dig ifall de eventuellt spricker). Försök även se till att du har någorlunda bra dränering under krukorna... grus, sten.. så att eventuellt vatten inte blir stående i krukan och fryser till is.

Huruvida du skall täcka över krukan med jord... hmm.. jag skulle inte gjort det (men det kanske funkar). Satsa istället på ordentlig isolering, ris, bark, + lite löv kanske... d.v.s. du vill undvika att iskalla nätter tar livet av dina stackars bebisar.

• mampa

hastakvasta:

"Okej, jag ska försöka åtgärda det hela i veckan som kommer nu då!"

Som sagt du är lite för sent ute... men det kan kanske funka ändå. Försök göra det när det är lite plusgrader ute.

• Suck och suck

När du säger ris, menar du då vanligt ris?? (eller menar du "risiga kvistar"??) Ska man ha massa ris i trädgården?

• Suck och suck

Jag sådde dem i tid (smultronfröna). Men det var mig ena seeega rackare att komma upp!
    Jordgubbsplantan var en vuxen planta som jag fick av grannen i början av sommaren.

Jag tror att hon pratade om att jag kunde låta de stå i krukorna även under vintern och gräva ned dem till nästa sommar. (?)

ja, Usch, Svårt det här med trädgårdsmästeri.

Jag skulle nog vilja gräva ner dem under löven (Vi har rätt mycket löv ute!) i jorden bara. (Skippa krukan!)

Hoppas det kan gå bra!

(Syrran som har sån FIN trädgård sa att jag VERKLIGEN inte skulle täcka över plantorna med JORD!!!
    Men inte ENS HON verkar ha fattat att man ska täcka dem (med löv typ)
    Hur kan hon ha så fin trädgård??

• ÄngelBängel

Jag skulle inte gräva ner krukorna utan bara plantorna, jag som är lite slö skulle nog till och med gräva ner dem där jag vill ha dem i trädgården nästa år. Gör ett hål ung. så stort som jordklumpen är och sätt ner klumpen och tryck till lite på sidorna så att det inte blir luft mellan jorden och jordklumpen från krukan. Det är bara rotsystemet som ska grävas ner, inte det som sticker upp ur jorden. Ibland läggr jag ut en täckduk men det är lite överdrivet kanske. Sedan gör du en "vinterjacka" till plantan av granruskor eller kanske löv.

Små plantor är lite kinkigare än stora. Om de överlever till nästa vinter behöver du inte täcka dem nästa år. Det blir för kallt för rotsystemet i krukor, det är faktiskt varmare i jorden. Därför kan man sällan övervintra plantor i kruka utan man måste sätta ner dem i jorden för vintervilan.

• Suck och suck

TACK! Ängelbängel. Vilken noggrann och Bra instruktion!!
    Äntligen!! TACK! TACK!

• Suck och suck

Allvarligt talat så är det ju för att jag inte vetat hur jag ska göra det där med nedgrävningen, som jag inte har gjort det.
    Och nu riskerar mina små bebisar att dö för att det blev för sent!
    Men det var ju för att jag ville Göra det Bästa för dem!

Svar på tråden Mina nyodlade smultron och jordgubbar i kruka, ska jag gräva ner dem i trädgården för vintern??