• Vitvå

Sockerfri efterrätt?

Vi får besök av en insulinbehandlad diabetiker och jag ska bjuda på lunch och efterrätt.
    Finns det några bra förslag på goda efterrätter eller så som inte innehåller något socker eller vääääldigt lite?

• Svar på tråden Sockerfri efterrätt?
  • Vitvå

Tack för tipset...ska kolla där!

• Julmust

fruktsallad brukar väl vara ok. gott med osötad grädde till.

bär och bananglass
    Skiva banan och frys in
    ta en påse frysta bär exv blåbär (osötade)
    Ta fram ur fryse så de hinner tina lite, mosa med mixerstav, eller i mixer.

Om någon diabetiker vet att detta inte funkar så protestera gärna. Min faster brukar äta, men hon smakr även en väldigt liten bit av tårtan.

• Vitvå

Det ska vara en efterrätt för alla, vi ska alla äta samma så gärna recept för 6-8 personer...

• Vitvå

Julmust:Tack för tipset, ska dock laga till 6 eller 8 personer och då blir det lite dyrt med bär från frysdisken..

Något mer tips?

• Zabka

Petit choux är bra eftersom degen inte innehåller socker, men de kan tyckas vara lite knepiga att göra. De är som sagt osötade, sen anpassar man helt enkelt fyllningen. Man kan ha i vispad grädde och frukt eller vaniljkräm eller vad man nu tycker om. Antingen gör man separata bakelser eller så kan man göra en stor krans.

Här är till exempel en variant (ersätt bara fyllningen med det som du själv vill ha):

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=5768

• Vitvå

Petit Choux var en bra ide...hur tidigt kan man göra dem?
    Man kan inte ha i fyllningen innan de ska serveras va?

• Mar1lyn

wienerbröd med frysta hallon är gott.
    De diabetiker jag känner är urlessa på petit-chouer... men det är ju olika.

Paj med sötningsmedel funkar ju.
    Eller ostkaka, finns ju att köpa färdig o sen grädde o sockerfri sylt till. Det brukar vara enkelt o upskattat.

• Vitvå

Mar1lyn:
    Är det inte massor med socker i wienerbröd?
    Är det inget socker i ostkaka?

Jag tänkte egentlige försöka göra efterrätt utan socker/sötningsmedel för att visa kvinnan (hon med diabetes) att man kan laga gott utan socker...hon är en sån där diabetiker som gladeligen äter glass med kolasås, kakor eller tårta...utan att tänka på sin sjukdom...och det är inga små mängder hon äter heller...tyvärr.

• anime

Gino är ju gott, du kan göra halva utan choklad och servera sockerfri och vanlig glass till!

I ♥ poptarts
  • Vitvå

Vad är gino?
    Och jag tänkte servera samma till alla...alltså utan socker till alla på middagen.

• anime

Gino är typ varm fruktsallad. googla gino recept så kommer edt massor

I ♥ poptarts
  • elims

blandad fruktsallad med rivet citronskal

ostbricka

citrussallad eller bär med mascarpone

• Mar1lyn

Nej det är faktiskt inte alls mkt socker i wienerbröd, men mycket smör. Du har ju ingen glasyr på dock. utan bara frysta hallon o ev lite sötningsmedel på o in i ugnen. kanske lite mandel på.

Det finns ju färdig "light" ostkaka i affären, den funkar utmärkt.

Gino kan du ju göra, o ha sockerfri choklad på.

Om hon inte gillar sockerfritt o föredrar sockerbomber, är det nog bra att ta sötningsmedel eller lightprodukter. De flesta sockerfria bakverken smakar inte sådär jätte gott tyvärr, inte om man jämför med dem med socker i.

Svar på tråden Sockerfri efterrätt?