• virran28

Plexus skada

Hejsan, finns det någon vars barn har en plexus skada? Hur har det gått, hur lång tid tog det innan det blev bra, blev barnet fullt återställd osv? Har en dotter som fick en plexus skada i samband med en hemsk förlossning.

• Svar på tråden Plexus skada
  • virran28

´puffar..................

• gene

Min tjej fick som nyfödd septisk artrit (pga slarv med hygienen vid nålsättning/provtagning), fick liknande symtom som en plexusskada. Vi fick samma träningsprogram som plexusskador får och det tog 7 månader innan hon kunde röra armen normalt. Första 3 månaderna "hängde" armen bara. Sedan började hon kunna böja armbågsleden, därefter tog det ett tag innan hon började "hålla handleden själv" (fick en skena/ortos för att hålla handen i normalläge) och sedan började hon röra handen upp och ned samt hålla den i normalläge (förut hängde handen bara nedåt).

Vår dotter föddes i maj och inte förrän december kunde hon sträcka armen ovanför huvudet. OBS! Vår tjej fick alltså blodförgiftning där bakterierna fick fäste i axelleden och varet tryckte på nerver/muskler/bindväv. Hur har ni tränat och hur ofta? Vi tränade morgon och kväll själva. Besök hos sjukgymnast varannan vecka i 2 månader.

I dagsläget är lillan 2,5 år och rör armen normalt men saknar ledkula och överarmen är deformerad längst upp intill axelleden (syns inte utanpå). Det är stor risk för skador på armens tillväxtzon och pga att ledkulan saknas så kan hon få inskränkt rörlighet MEN vi hoppas på det bästa och tror att hon får behålla sin rörlighet och att hon får normal längd på armen.

• Tussens mamma

hur plexusskador blir beror ju på hur omfattande skadan är. vissa blir helt bra, andra inte alls bra. prata med din doktor om skadans omfattning och utgå sedan ifrån det.

• virran28

Alice fick flera nerver avslitna under förlossningen, när dom var tvugna att rycka ut henne för hon satt fast. Vi har ett träningsprogram som vi gör 5-6 gånger per dag. Går hos sjukgymnast varannan vecka. Hon är nu 3½ månad, och kan röra på fingrarna och lyfta armen lite. Men i armbågen finns ingen funktion ännu.

• Tussens mamma

förstår din oro. ni gör det ni kan. det är det viktigaste. armbågen kan ju dröja lite. normalt. stor styrkekram!

• virran28

Våran läkare säger att om hon inte har fått full rörelse när hon är sex månader ska dom operera. Det känns ju mera oroande.....

• gene

Hoppas att allt ordnar sig för er dotter! Håller tummarna och skickar styrkekramar.

• Tussens mamma

läkarna vet ju vad de gör. vilket sjukhus går ni till? förstår att det är jobbigt med tankar kring operation...små barn opereras varje dag och ni kommer få mycket stöttning om det blir aktuellt.

• ExAnimo

Jag har en 8 snart 9 årig flicka som är född med en obstretisk plexus braschialis skada
    hennes skada omfattar c5- c8 i nervflätan.
    Hon kunde inte röra på sin arm öht taget första halvåret idag kan hon lyfta hande upp till öron höjd.
    hon är opererad för förstorat corpus utskott då hon egentligen skulle genomgått en muskel transplantation

om det är ngt du undrar över är du alltid välkommen att höra av dig till mig

kram

• gene

Vad blir det för slags operation isf och vilket sjukhus gör detta? Förstår att du är orolig inför en operation men hjälper det så är det ju super Men som sagt så håller vi tummarna att rörligheten återkommer utan ingrepp!

• En Frida

Är arbetsterapeut och arbetar med flera unga vuxna med plexusskador. Många av de jag träffar fungerar bra med sin arm och hand.

• virran28

Jag litar ju på läkarna till 100%, men det känns som hon varit med om så mycket redan. Men blir det operation så är det ju det bästa så klart, vi vill ju göra allt för henne. Vi går på USÖ ( Örebro).

• virran28

Men jag vet inte om dom gör operationen där, för dom har pratat om att utföra den eventuellt på Astrid Lindgrens barnsjukhus i såfall.

• ExAnimo

du har ju det bästa och special utbildade plexus teamet på Astrid dom tar emot plexus skador från hela landet. Det är ett team som du ska kunna lita på till 100 %. Känner dom som sagt sedan snart 9 år tillbaka genom egen erfarenhet.

• Jozze

Min dotter är 2,5 år. Och har en ganska grav plexus skada i v. arm. Förmodligen är de övre nerverna avslitna, då hon inte har full rörelse förmåga i armen. Hon har dessutom en cp-skada som gör att armen är spastisk. Så vi får träna två olika saker med henne.
    Det är inte tal om operation än, och hon har egentligen inte fått nån riktig diagnos på vart skadan sitter.

Messa gärna privat om du undrar nått!
    /Josse

• ExAnimo

HEJJJJJJJJJJJJ Josseeeeeeeeeeeee gud vad länge sedan. 

Kul att se dig igen... skäms för att jag inte har hört av mig på länge..   Generad

Kramar om...... 

förlåt TS för att jag lånade din tråd för att säga hej till Josse...

• Sventha

Hej på er alla oroliga föräldrar!

Jag är en kille på 18 år och har det grövsta sorten av plexusskada då fem nerver är av. Jag har gjort 5-6 operationer, alla har gått bra men det är inte vad som räknas. Vad som räknas är hur mycket man orkar lägga ner på träning. Doktorerna och kirurgerna är inte så speciellt informativa om hur viktig träningen är. Det är inte så att efter operationen behöver du bara träna intensivt i några månader. Om man vill få resultat av operationerna måste man träna VARJE dag resten av livet. Jag ångrar mycket att jag inte gjort det, era barn kommer vara sura på er om ni tvingar dem till  träning varje dag. Men för barnets bästa så kan det vara värt (man får dock psykiska men resten av livet) Ni sitter i en svår sits, men jag lovar er att det är jobbigast för barnet. Att växa upp och inte känna sig normal är väldigt jobbigt, ni anar inte. Jag undrar dock om ni vet ifall era barn får typ "ryckningar/spasmer" i armen när de är sjuka..? Jag har fått det varje gång jag ligger och är sjuk. Ett problem som jag ALDRIG fått svar på varför det är så. Om nån har lyckats luska fram varför, kontakta mig gärna. Eller så är jag unik med just det symptomet, men det är jag tveksam till.

Tack för mig Häääääj! 

• sfa12

MtMin son föddes med en plexus skada efter en traumatisk förlossning, han var super stor och tvungen att komma ut snabbt så de drog i hans axel. I början kunde han inte röra armen alls, vi fick göra sjukgymnastik på honom dagligen. Men efter 2 månader friskförklarades han och vi har inte märkt nåt!

Svar på tråden Plexus skada