• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Morrn!

Natten har varit lugn och Engla har sovit utan att vakna. Vi väckte henne kl 22 och kl 01 för att ge vätskeersättning och hon somnade om på en gång efteråt. Gav 1 dl åt gången. Sen sov hon till kl 06:10. Provade att ge 1 dl majsvälling nyss och den slukade hon. Hon verkar må bra i dag eftersom hon visade att hon var hungrig. Får väl se om diarén är kvar i dag, tror inte hon kommer kräkas något mer i alla fall.

Amanda,
    Enligt Sjukvårdsupplysningen var det jätteviktigt att hon fick i sig vätska under natten oxå efter som små barn lätt blir uttorkade. De sa att vi skulle väcka henne ett par gånger och ge 1/2-1 dl vätskeersättning åt gången.

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

Amanda,
    Här kommer en liten rapport Hur mår din hals, kan du prata?

I går var Engla trött och gnällig och mådde väl inte helt bra. Hon ville knappt äta något under hela dagen. Vid 10 fick jag i henne 1/2 liten burk morotspuré och några skedar blåbärspuré. Vi hade köpt hem det eftersom det stoppar upp diarén. Sjukvårdsupplysningen rekommenderade kokt mat om hon ville äta mat. Så vid lunchtid kokade jag två potatisar som jag mosade i smör och hon åt 5 skedar bara och resten av mortospurén. Sen ville hon inte äta något mer under dagen. Bara dricka vatten. Provade med gröt, majsvälling, fullkorns välling, favoritburkmaten etc men hon ville inte ha. Vid 19-tiden provade jag att ge 1 dl fullkornsvälling och då åt hon upp det. Sen lade vi henne. Hon sover bra på natten men hon hostar i sömnen. Det är sån där äcklig slemhosta.

I dag är Engla fortfarande lite lös i magen och inte värst sugen på mat. Men välling ville hon ha och lite fruktpuré. Och febern har kommit tillbaka, visserligen är den inte så hög, 38 grader. Men hon är jättegnällig när hon är vaken och orkar inte vara vaken mer än 2 timmar i sträck. Så hon sover rätt mycket på dagen, vilket är jätteskönt, då kan man ta en lur själv om man är trött. Sen är hon jättesnorig och hostig. Jag känner mig inte helt bra ännu heller. Känner fortfarande av halsont kvällstid, nattetid och tidig morgon. Är lite småförkyld oxå. Verkar vara kraftiga baciller vi åkt på. I dag har vi storstädat så alla baciller ska försvinna. Min mamma och sambo kommer i eftermiddag och stannar till juldagen. Js mamma kommer i morgon och sover kvar till juldagen.

• Ninis

God Jul allihop och ät inte ihjäl er

• Ninis

Här har julafton inte varit så kul. Jag åkte på magsjuka natten mot Julafton. Försökte sova i soffan halvsittandes hela natten eftersom jag mådde så illa. Sprang skytteltrafik mellan toan och soffan. På morgonkvisten fick jag hög feber och jätteont i kroppen. Knaprade Alvedon och framåt lunchtid orkade jag mig ur sängen. Mamma och svärmor fick stå i köket hela dagen. Orkade inte fixa någonting. Vid 16-tiden brukar vi äta julmaten och allt jag fick i mig var en köttbulle och två kokta potatisar. I dag mår jag forfarande lite illa när jag tänker på mat. Har bara ätit en macka på hela dagen. Har oxå väldigt ont i nacken. Så Engla lyckades smitta mig med precis alla baciller och sjukdomar hon haft under veckan, bortsett från öroninflammationen då. Än så länge har inte Englas pappa blivit smittad, hoppas han klarar sig. Min mamma och sambo sov här när jag fick magsjuka så det är tur att vi har två toaletter så jag kunde isolera mig på den ena toan och alla andra kunde gå på andra toan.

Engla mår bättre men är fortfarande lös i magen men matlusten börjar sakta komma tillbaka.

När det gäller julkappar så var Engla inte värst intresserad av att hjälpa till att öppna dem. Hon var mer fascinerad av alla granbarr hon hittade på golvet

• Ninis

I dag har vi varit i Sickla. Var inne på Cervera och skulle köpa ugnssäkra portionsformar av märket Villeroy & Boch. Fanns bara en enda form kvar. De hade precis sålt 12 stycken! Vi behöver 8 stycken. Måste ha dem till nyår. Vi ska servera hummerbrylé till förrätt och örtbakade tournedos med västerbottenbakelser till varmrätt, och till dessert blir det vit chokladpanacotta toppad med hallon. Var i Gustavsbergs fabriksbod och hittade fina glas till panacottan.

I Sickla köpte jag ett par byxor och en tröja på Espritbutiken. Var 30 procent rabatt på byxorna. Sen käkade vi lunch på det goda pastastället inne i gallerian.

I morgon ska jag in till stan och kolla om jag hittar de där formarna på Cervera i PUB-huset. Måste oxå byta en skjorta på H&M som J fick i julklapp av min mamma. Den var för stor.

Pannkakan,
    Trevligt att höra av dig. Jobbigt att vara utan Internet så länge!

• Ninis

Glömde säga att min mamma nu oxå har fått magsjukan!

• Ninis

Morrn morrn!

Vågar knappt säga det, men Engla har sovit hela nätter flera dagar i rad nu . . . . Hon vaknar till vid 5 och får nappen och sover vidare till 05:45.

I natt har jag sovit urdåligt. Är fortfarande lite snorig och på natten åker det upp och ner i halsen och då blir man hostig.

En sak som är konstig är att enda sedan Engla fick magsjukan i torsdags har hon inte velat dricka sin välling innan läggdags. Hon äter middag vid 16:30-17:00 och sen äter hon inte förrän 06:30 nästa morgon. På morgonen slukar hon vällingen. Så det är ju inte så att hon inte gillar välling längre. Och hon sover hela nätter fast hon inte dricker vällingen innan läggdags. Så hon klarar sig alltså 14 timmar utan mat!

Lotta,

Välkommen hem! Kul att Vincent tagit sina första steg - vilken milstolpe!

• Ninis

Lotta,
    Usch, vad trist att ni inte fått sova. Jag är oxå jättetrött på att ha sjukstuga här hemma. Engla blev sjuk en vecka innan julafton och sedan dess har vi varit hemma varje dag för jag blev ju oxå sjuk. Så det var en befrielse att få åka till Sickla i går och kika i affärer

Hoppas ni blir friska snart!

• Ninis

Måste fråga en sak. Engla fick magsjuka förra torsdagen. Hon är fortfarande väldigt lös i magen och bajsar så fort hon ätit någonting. Hur länge dröjer det innan magen stabiliserar sig igen efter magsjuka hos barn? Min mage är normal igen.

• Ninis
    Charlott29 skrev 2006-12-27 08:11:29 följande:
    Singhis:Vincent hade magsjuka när han var 2 månader gammal och då kräktes han i och för sig "bara" 2 dagar men han var lös i magen i närmare en vecka då minns jag, för jag reagerade också på det.
    Aha, i morgon har det gått en vecka. Får stå ut några dagar till då. Det har gått åt så himla mycket blöjor den senaste veckan!!!
Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2