• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Morrn!

I natt fick Engla för sig att vara vaken mellan 02:30-04:30! Hon fick sitta mellan oss i sängen och vi låg och kollade på deckare på 5:an. Hon vägrade sova och skrek för fulla muggar så fort vi försökte lägga henne ner. Hon fick t o m välling men ville inte sova för det. Tror hon var övertrött för det var problem att lägga henne och det brukar det aldrig vara. Hon somnar av sig själv så fort man lägger henne i sängen. Jag är så trött så ögonen står i kors! Hon somnade 04:30 och vaknade kl 07:00.

I dag ska vi till Nacka Forum. J ska byta sin skjorta på H&M som han fick i julklapp. Och jag ska se om det finns något jag kan köpa för mitt presentkort. Efter det ska vi hem till svärmor och käka lutfisk.

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

Vilken upp- och nervänd natt/morgon det har varit. Engla vägrade att somna förut fast hon var jättetrött och gnuggade i ögonen, men till slut fick vi henna att sova vid 09:45. Jag vaknade nyss och de andra sover än.

Lotta,

Barnet råkade sparka på bordet av misstag så det välte och porslinet gick sönder när det slog i golvet . . . .  Nej, nej, inga skador. Bordet välte åt andra hållet.

Carina,

Vi har flyttat upp kattmatskålarna på diskbänken i tvättstugan. Där står de jättebra.

Ja, visst är byxorna lite tuffa

• Ninis

Hjärtevännen,
    Kul med ny vagn och att du är nöjd med den

Här har natten varit precis om i går natt, dvs Engla har varit vaken i två timmar. I natt vaknade hon redan 01:30 så J gick upp och lekte med henne till 03:20. Sen vaknade hon kl 06:10 och då gick jag upp med henne. Hoppas verkligen inte hon kommer fortsätta så här, då kommer man vara helt död om dagarna. Fast då får man turas om att sova i gästrummet varannan natt, funkar ju inte att vara vaken två timmar varje natt.

Läste följetongen i Vi Föräldrar om 10-11-månadersbebisar i går. Sömnen är inte på topp runt den här ålderna. Är vanligt att de vaknar på nätterna när de lär sig krypa, stå och gå eller lär sig prata. Engla har de senaste dagarna börjat med två nya läten. Det ena låter ungefär "då-li-då-li-då-li" och hon använder tungan så det låter nästan som hon joddlar

• Ninis

Nu har jag äntligen fått Engla i säng. Men nu har inte jag tid att lägga mig. Måste börja med nyårsmaten. Både förrätten och varmrätten ska förberedas på dagen. Sedan måste vi dammsuga och torka golven. Klockan 07:30 i morse strök jag linneduken och linneservetterna så det är klart.

Önskar Gott Nytt År i fall jag inte hinner sitta vid datorn något mer i dag. Undrar just hur trött man kommer vara i morgon bitti. Man kommer ju inte sova före kl 01:00 i natt i alla fall. Våra gäster ska sova kvar. Hoppas inte Engla får för sig att vakna vid 2 och inte vill sova . . . . .

Lotta,
    Läste i går i tidningen att det varma vädret kommer hålla i sig i alla fall till mitten av januari. Och kommer inte kylan tills februari så får man glömma vintern, stod det. Kanske ska lämna tillbaka babypulkan då . . . .

• Ninis

God fortsättning på er allihop!

Vi hade en jättetrevlig nyårsafton. Stod i köket och fixade mat hela dagen. Rätterna vi käkade krävdes en hel del förberedelse. Men oj så gott det blev! Vinet och skumpan var oxå jättegott.

Vi spelade Stockholmsspelet och jag vann! Det var lite kul för jag är ju inflyttad Stockholmare medan de andra tre är uppvuxna i Stockholm Alla tyckte att spelet var jätteroligt.

Vid tolvslaget gav vi oss ut en bit från huset och tände våran bomb om J hade köpt. Det var jättemycket folk ute och smällde raketer. Hade babyvakten med mig men Engla sov som en stock. Kom i säng kl 02:30 och Engla vaknade kl 04:50!!! Gick upp med henne då. En av gästerna sa i går kväll att hon gärna kunde gå upp med Engla när hon vaknade så vi fick sova. Jag trodde inte hon menade allvar men kl 06:00 kom hon upp och sa att jag skulle lägga mig. Så jag lade mig mellan 6-7 och gick sen upp igen. Klockan 07:30 somnade Engla i mitt knä framför teven så då lade jag henne i sängen och vi sov till 09:10. Är faktiskt inte så himla trött ändå. Vi har varit ute på promenad en timme. Det var skönt med lite luft.

• Ninis

Dronken,
    Ja, vilken dag du hade förra veckan! Jag berättade för J och han tappade hakan

Engelska är väl inga problem, det är ju bara att byta ut orden du inte vill att Ejla ska
    höra

I morgon börjar mitt nya liv. Jag ska ha en vit månad under januari - ja, alltså hålla mig borta från sötsaker och fet mat!

Hjärtevännen,
    Jag ska oxå sova tidigt ikväll, typ nu!

• Ninis

Grrrrr, jag är så trött! Nu måste jag fråga. Är det bara jag som har ett barn som börjat vakna mitt i natten och inte vill sova???? Engla vaknade 03:30 och vägrade somna om. Försökte lägga henne mellan oss i sängen men det gick inte. Hon var jättearg och ville varken ligga eller sitta i sängen så vi fick gå upp. De senaste nätterna har hon varit vaken två timmar mitt i natten och somnar sedan om. Antar att detta beror på att hon håller på att lära sig saker och att det påverkar sömnen. Hon har t ex lärt sig att klappa händerna de sensaste dagarna. Hon har oxå lärt sig att prata med nya ljud.

Hubba bubba,

Tack tack! Ja, spelet var kul. Jag var barnvagnsmorsan och J var Värmdöfarsan

Jag har rätt fullbokad vecka. I dag ska jag luncha med en kompis, i morgon in till stan, torsdag på kalas och fredag jobbar J halvdag så då ska vi nog åka och handla.

• Ninis

Engla somnade kl 05:10 och sov till 06:50. Nu är jag ännu tröttare . . . .

• Ninis

Lotta,
    Hur länge varade den där perioden när Vincent var uppe två timmar på natten? Engla är inne på sin femte natt nu, bortsett från Nyårsafton då det räckte med att stoppa in nappen vid 2 och 2:30.

Vi lade Engla kl 20:00 på nyårsafton. Men hon sov inte längre för det, hon vaknade tidigare! Vi brukar lägga henne kl 19:30 annars.

Ja, det är konstigt hur de kan lära sig saker som man inte har visat dem. Engla började ju skaka på huvudet när hon säger nej och inte vill något. Varken J eller jag brukar skaka på huvudet.

• Ninis

Lotta,
    Engla brukar oxå bara sova 2 ggr per dag nu, 1-1,5 timme åt gången. Och hon vill vara vaken längre pass mellan tupplurarna. Förut har hon kunnat sova igen efter att ha varit vaken 2 timmar på morgonen. Men nu måste hon vara vaken 3,5-4 timmar innan hon är trött och vill sova igen.

Jag tycker det är helt ok om Engla sover till 6 och att gå upp då. Men om hon vaknar vid 5 så är det jobbigt. Engla är ju oxå en morgonpigg bebis. Förhoppningsvis blir de lite tröttare och sover någon timme längre sen när de börjar på dagis.

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2