• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

För att sammanfatta det där med nattsömnen. I går sov ju Engla mellan 09:30-11:30 samt mellan 15:00-16:30 och i natt sov hon hur bra som helst. Så om hon sover bra på dagen gör hon det även på natten. Det låter ju inte logiskt men så har det alltid varit sedan hon var jätteliten.

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

Lotta,
    Fy vilken natt ni haft! Jag vet ju hur det känns och man blir så uttröttad av att aldrig få sova på nätterna. De kvällar Engla har haft svårt att somna har vi gjort likadant som ni, dvs lägga sig bredvid henne i vår säng och flyttar sedan över henne till hennes egen säng.

• Ninis

Lotta,
    Vincent och Engla har ju haft samma sovtider. Men jag har nu tagit bort sovpasset klockan 8:00. Hon får i stället vara vaken tills hon ätit gröt vid 09:15. Sen får hon sova efter det, ca 09:30. Det funkar jättebra och på så sätt har jag minskat ner från tre sovpass till två sovpass per dag. Kanske vore något för Vincent oxå? Då kanske han sover två längre pass i stället för tre korta?

Så här ser Englas mat- och sovschema ut nu:

05:00-06:00 vaknar
    06:00-06:30 välling
    09:15 gröt med fruktpuré
    09:30-11:00 sover
    12:00-12:30 lunch
    14:30 mellis
    15:00-16:00 (ibland lite längre) sover
    16:30-17:00 middag
    19:30-20:00 sover

• Ninis

Oj, glömde vällingen kl 19:15 innan läggdags.

• Ninis

I dag har vi varit i Forum Nacka. Hittade ett par jeans på rea + en väska. Måste ju ha en väska nu när man snart börjar jobba. Har hittills haft plånbok och sådant i skötväskan. J bytte sin skjorta mot en annan. Till Engla köpte jag en pyjamas på PO.P. Det var rea så den kostade ”bara” 125 kr. Käkade sen lunch i tacobaren. Mumsigt! 

Det gick inte att lägga Engla tidigare än 20:00 i dag heller. I dag sov hon mellan 10:15-12:10 och sen i bilen hem kl 16:00-16:30. Tror inte att hon ska sova efter kl 16:00. Vi provade att lägga henne 19:30 men det gick inte, hon var inte tillräckligt trött. Får se hur länge hon sover i morgon. Tänk om vi har sådan tur att hon börjar sova till 06:40 varje morgon!

• Ninis

God morgon!

Hade inte sån tur att få sova länge i dag oxå. Engla vaknade 05:40. Hon låg tvärs över sängen så jag tror hon vaknade av det. Vände rätt henne och stoppade i napp och gick och lade mig men 10 min senare ville hon gå upp.

I dag ska vi till Norrtälje och agera lite flytthjälp till några kompisar som ska flytta från radhus till hus.

• Ninis

Det blev inget Norrtälje för oss. Maken har knappt sovit en blund i natt för han har hostat så och varit uppe och kollat på tv. Så han var helt död när jag väckte honom.

Så jag passade på att sova när Engla sov sin morgonlur. Det var skönt.

• Ninis

Vad skönt för dig Hjärtevännen! Så kände jag i går

• Ninis

Glömde berätta . . . . i morse när jag satt här vid datorn och Engla satt på golvet bakom mig så vände jag mig om för hon drog ut alla cd-skivor från cd-hyllan. Då helt plötsligt slocknade datorn och det gick inte att starta den igen. Vet ej om stolen kom emot hårddisken men helt dött blev det. Trodde den hade kraschat. Gick sedan in i duschen och när jag kom ut var det något som lät i datorn och det luktade bränt. Jag skyndade mig att väcka J för jag trodde det skulle börja brinna. Han rusade upp och kopplade ur sladdarna, gjorde rent, satte tillbaka sladdarna. Provad att sätta på datorn och då funkade det. Mkt konstigt. Vi skyndade oss då att spara ner alla bilder och andra viktiga filer på en cd-skiva i fall det skulle hända något. Har ju pratat många gånger om att vi måste spara ner alla bilder i fall datorn kraschar men det har inte blivit av. Tur att den inte kraschade. Då hade alla bilder på Engla försvunnit. Brukar iofs maila många av de bilder vi tar till Englas mormor och farmor och skicka kopia till Js jobb så de flesta bilderna kan man ju få tag på igen.

• Ninis

I går kväll vaknade Engla av mardrömmar kl 20:30. Hon tittade ner mot golvet och var jätteledsen, hon vågade inte somna om i sin säng. J gick in och lade sig bredvid henne i vår säng och då somnade hon om på 5 min. Sen bar vi tillbaka henne igen när vi lade oss. Engla vaknade kl 04:00 och ville inte somna om men hon nöjde sig med att ligga mellan oss i vår säng. När klockan började närma sig 5 hämtade jag lite välling och ny blöja. Sen somnade hon om och sov till 06:45.

Nu ska vi äta frukost och åka till Norrtälje och kolla på våra kompisars nya hus som de flyttade in i igår.

Dronken,

Jag tänkte nog prova nästa julafton att ge napparna till jultomten. Vet några kompisar som gjort så och det funkade.

Tandläkarna säger att barnen bör sluta med napp innan 3 års ålder, annars kan tänderna växa snett. Jag hade napp tills jag var 5 år (!) och jag har en glugg mellan framtänderna.

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2