Babysim
Är det någon som har erfarenhet av babysim här? Är det bra? När börjar man med det? Hur är barnen med vatten när dom blev äldre?
Är det någon som har erfarenhet av babysim här? Är det bra? När börjar man med det? Hur är barnen med vatten när dom blev äldre?
Har en vännina som går. Hennes dotter tycker att det är kul och blir alltid lika trött efteråt... Man får börja mär barnet är ca tre månader har jag hört. Plutten ska inte vara helt nyfödd och mamman ska ha hunnit läka ordentligt efter förlossningen.
Har frågat min kompis då jag själv är intresserad (väntar första barnet). Hon sa att det är bäst att börja vid 3-4 månaders ålder, det är för tidigt innan. Det har varit jätteroligt för henne att gå med sin dotter och flickan är idag helt orädd för vatten. Min kompis rekommenderar mig att gå på babysim sen och jag tycker själv att det låter som en kul grej.
Mmm, det låter faktiskt bra och kul. Jag väntar mitt första barn och funderar på att gå på babysim med den lill* sen. Vi bor nära vatten så det vore skönt om man vet att barnet tidigt kan hantera vatten, om det skulle smita i väg och ramla i i nåt obevakat ögonblick. Fast det är ju inte bra om det blir sån effekt att barnet ÄLSKAR vatten och bara ska dit, förstås...
Gick med Tova när hon var liten - det var suveränt!!!! Och hon blev ett vattendjur även efter, är det fortfarande efter 9 år.
Man kan börja redan vid tre månader, men det är bättre att vänta lite till för det är jobbigt för bebben. Det är en mycket hungrig och trött unge man har efter ett pass.
Vi började med Tova när hon var i slutet av 4:e månaden, och sen gick vi tills hon var nästan året. Första terminen gick vi på "kurs" med ledare, sen gick vi på familjesim under helgen så att både jag och Tomas kunde vara med. Det var toppen!!
Min mamma gick på babysim med min minsta lillebror. Han tyckte det var skoj men blev dock inte ett dugg rädd för vatten utan kunde lätt gömma sig under vattnet utan att kunna simma, farligt eftersom man var tvungen att ha koll på honom hela tiden så han inte hoppade rakt ut i vattnet.
Men jag ska nog ändå gå på babysim med min, man få ju bara lära dom om vatten helt enkelt.
Jag har hört att barn som börjar tidigt med babysim (vet ej hur tidigt det måste vara) kan få behålla något som kallas för dykreflexer hela livet. Det är något som alla barn har och som gör att man inte kan få kallsupar, typ ett lock som stänger för strupen när man kommer under vatten. Jag tänker absoult gå på babysim när det blir dags. Verkar jättemysigt. Synd bara att det är 4 mil till närmsta badhus. Det som låg en mil bort är numera bara för rehab
Ja, det där med dykreflexen har jag också hört. Och eftersom jag själv var livrädd för att vara under vatten utan att hålla för näsan när jag var liten, hatade dykning och sånt när det var tvång på gympan, så vore det ju skönt om ens egna ungar kunde slippa den rädslan.
Visst är det så att dom också lär sig ta sig fram i vattnet, eller upp till ytan, när dom går på babysim? Det måste ju i så fall också vara en bra egenskap för dom att ha med sig.
Hej.
Har babysimmat med mina. Den äldsta va väl 4 månader ung när vi börja,nästa va 6 veckor när vi va dit första gången.Babysimmade mindre med den tredje men det tog vi igen när han blev större. Har börjat med minstingen nu,han är 2 1/2 månad. Allihopa har tyckt det varit jättekul och är som små fiskar. de har alltid älskat att bada ute som inne och är inte rädda att va under vatten. De två äldsta simmar oxå som fritidsaktivitet. Så nog är det jättebra!
På kursen vi gick i början fick man lära sig olika grejer bla att de ska träna sig att simma/ta sig tillbaka till kanten när de kommit ner i vattnet och det sitter i bra sen när de simmar mer själv.Dykreflexen blir lixom inte kvar men de lär sig att när man ska dyka så håller man andan. Fick lära min äldre som för vi bada för lite med han,så hans dykreflex hann "försvinna". men det går att träna oxå.
Det är jättekul och ett trevligt sätt att kunna umgås hela familjen! Så satsa på det om ni har möjlighet och vill.
Det låter ju kanon! Ska sikta in mig på det!
Men en praktisk fråga från en glad amatör... hur gör man med blöjorna? Finns det typ "vattenblöja"?
På en lapp fr mvc om babysim står det att barnet ska vara minst 8 v och naveln ska ha läkt.
Brukar de inte vara utan blöja? Tycker de brukar vara det på bilderna man ser.
Vet annars att jag har sett blöjbadbyxor i barnaffärerna.
Det finns badbyxor med inbyggd blöja, Aquanappis och kostar mellan 100 - 150 kr. Jag har ett par i strl 1 och strl 2. Ska precis börja använda strl 2 nu. Och jag rekommenderar babysim starkt och varmt, det är det bland det roligaste jag har gjort!
Är det nån som vet hur det är med öronen och babysim? Jag var öronbarn som liten, fick alltid örvärk när jag simmade. Skulle verkligen inte vilja att min dotter får det. Finns det nån sorts öronskydd eller så?
Vi började när sonen var 4 månader och håller på än (han är nu 2,5 år) och han älskar vatten.
Det är ett supertrevligt sätt att lära känna sitt barn på i ett nytt element så uppskattar ni föräldrar vatten så tycker jag nog ni ska gå iaf en kurs.
För pappan kan detta vara ett perfekt tillfälle att ta lite ansvar för sitt barn (en del behöver inte babysimmet för att ta ansvar utan är bra ändå) genom att låta mamman duscha/byta om själv och på så sätt få lite "egentid".