• Anonym

soc akut svar

När jag ringde till soc idag frågade om jag och min samo kunne söka socialbidrag så sa hon det kan man göra om man står med på arbetsförmedlingen som arbetsökande men min sambo vart ju avstängd där ifrån idag om inte är arbetsökande eller insriven på arbetsförmedlignen så kan man inte söka socbidrag. Är detta rätt som soc säger.

• Svar på tråden soc akut svar
  • ickelpicka

Man kan alltid söka. Avslag kan man överklaga till länsrätten.

Bättre att söka och få ett avslagsbeslut med motivering (och sedan eventuellt gå vidare med det till rätten) än att låta bli att söka för att man tror/vet att man inte kommer få bifall av någon anledning.

• Anonym

tack för alla era svar pågrund för att min sambo vart avstängd idag beror på att han missade en tid hos sin handlägare på arbetsförmedlingen hon hade ringt hans mobil och sackt på telefonsvararen att han skulle komma till henne han såg att han hade fått ett medelande på telefonsvaren min kunnde tyvärr inte lyssna av den pågrund av att han inte hade några pengar på kortet. Jag tycker det är fel av handlägaren att skicka en kallese via telefonsvaren man ska väl skicka hem ett brev om sådant. Men men imorgon ska han ner det och skriva in säg om han får.

• Anonym

man blir avanmäld som det kallas och det går att anmäla sej igen. Jag vet inte hur många gånger jag har missat att ringa och uppdatera min handlingsplan innan rätt datum och sen har det bara varit att anmäla sej igen. Klantiga jag... men nu har jag skärpt mej! sist var det då inte ens mitt fel! hon sa ett datum till mej men skrev in ett annat så vips blev jag avanmäld igen...

gömer min signatur för jag vill inte att folk ska veta vem den lilla slarvern är...

• Anonym

När sambon ska ner imorgon till arbetsförmedlingen och skriva in sig igen så hoppas inte att dom säger ifrån bara.

• Believe In Faith

Man måste uppfylla vissa "krav" på Soc för att vara
    berättigad till bidrag och där ingår att vara inskriven
    på Arbetsf. och vara aktivt sökande....lycka till!

• Anonym

Min sambo vart avstängd på arbetsförmedlingen han får inte inte skriva in sig förrän om ett halvår. Hur ska det gå då när man har sökt socbidrag deras krav är ju att man är inskriven på arbetsförmedlignen.

• Anonym

puffar upp och väntar på svar

• Västeråstjej

Som Nirnaeth skrev lite tidigare så görs en form av utredning då man söker socbidrag. Man får som sagt inte ha något av värde utan måste då i första hand sälja av det, såsom bil, bostadsrätt, båt etc. Dessutom ska man redovisa inkomst sedan tre månader tillbaka samt vara inskriven hos arbetsförmedlingen. Skulle din kille inte få skriva in isg, men det får han nog, så förklara för soc. Möjligtvis kan ni få något förskott, vet inte riktigt.

• Anonym

Västeråstjej> som jag skriv så får att inte skriva in sig på arbetsförmedligne inte förrän om ett halv år. och vi har inget som är värt något har lämnat in om våran inkomst för tre mån tillbaka. Då han inte har haft någon inkomst för dom tre mån tillbaka har bara levt på min lön som inte är så mcyket den är på 7253-hyran som är på 4022 och minus 700kr som är avbetlaning som vi har inte så mycket kvar att leva på när vi har betalat alla räkningar.

• vårsol

Varför får han inte skriva in sig på arbetsförmedlingen förrän om ett halvår? Är han sjuk?

Svar på tråden soc akut svar