• Anonym

soc akut svar

När jag ringde till soc idag frågade om jag och min samo kunne söka socialbidrag så sa hon det kan man göra om man står med på arbetsförmedlingen som arbetsökande men min sambo vart ju avstängd där ifrån idag om inte är arbetsökande eller insriven på arbetsförmedlignen så kan man inte söka socbidrag. Är detta rätt som soc säger.

• Svar på tråden soc akut svar
  • Anonym

vårsol> Nej han är inte sjuk han missade en tid som han hade fått hos dom. Då vart han avstängd i ett halvår och att dom hade skickat själva kallesen via han mobil svar. Alltså talade in på han mobil att han skulle komma ditt.

• vårsol

Så konstigt. Har han missat många tider? Annars ska det bara vara att påanmäla sig igen dagen efter... Är det arbetsförmedlingen eller a-kassan som stängt av honom?

• Anonym

vore det inte bättre att ringa runt till kummunen ocg hemtjänst och alla personligassistans bolag de söker alltid folk samtidigt som n´man skriver in sig på arbetsförmedlingen man får för fan inte vara kräsen bara det rullar in pengar SOM MAN JOBBAT FÖR

• Anova

Om man får försörjningsstöd då det uppstått problem beror oftast mer på handläggaren än på problemet.
    Låt din sambo träffa handläggaren och förklara vad som uppstått..

• Anonym

Anova> Det har han redan försökt med. Men hon vill inte lyssna på honom var själv med när han sa det till henne.

• Anova

Be om en ny handläggare då och propsa på att får prata med hon/han..

• Anova

Be om en ny handläggare då och propsa på att får prata med hon/han..

• Anonym

Anova > Min sambo har redan skrivit under pappret om att han inte får skriva in sig förrän om 6mån. Så då går det väl inte att be om en ny handläggare.

• Anova

Jag syftade handläggar på soc, som handläggar sökandet av bidrag.

• Anonym

Anova > Jag har sagt till soc att jag vill ha en annan handläggare där på soc men dom säger bara att det finns bara denna handläggare finns inga mer. Det tycker jag är lite lustigt att dom har bara en handlägare där.

• Jossan

så vitt jag vet får arbetsförmedlingen inte stänga av folk i ett halvår men har han papper på det är det bara att visa för soc och be dem använda sina "arbetsförmedlare"
    har man svårt att få jobb brukar soc ha egen personal som känner till jobb och de blir ju som en arbetsförmedlare fast dem jobbar på soc.. krångligt blev nog detta

kram J

• Anonym

Visa papper för Socialförvaltningen från Arbetsförmedlingen där det framgår av vilken anledning som din sambo är avaktualiserad. Det verkar orimligt att han inte kan skriva in sig på ett halvår om det enda han gjort är att missa en tid.
    Om ni har nära till en annan arbetsförmedling i en annan stad så har jag för mig att det numera är fritt att skriva in sig på vilken Arbetsförmedling som helst.
    Det är dock jätteviktigt att din sambo är aktivt arbetssökande för att vara berättigad till försörjningsstöd.

Varför vill du förresten byta handläggare på socialförvaltningen? Det kan ju vara så att de har en handläggare som sköter nyansökningar och att övriga handläggare har hand om det löpande biståndet.

Redogör för er situation så kommer säkert handläggaren göra en fullt korrekt utredning kring er rätt till försörjningsstöd.

/anonym pga av att jag arbetar på socialförvaltning

• giz

är det inte a-kassan man blir avstängd i från i 6 månader om man skiter i arbetsförmedlingen??? det vill säga att man inte får stämpla i 6 månader??? min sambo fatta det som så när han fråga i farten då han var ner i fredags..... men flum hanlägaren surra ngt om att man även kan vid upprepade uteblivna besök bli avstängd från arbetsförmedlingen.

bara undra allmänt

• Anonym

Anova> ja det är jättekonstigt tycker jag med.

Jossan > Nej han har inte papper på det än men han skulle få hem en kopia av detta papper som han skriv under på

Anonym Idag 08:50 - NR: 1490742 > Ja det gjorde dom för att han hade missat en tid som dom sa i han mobiltelefonsvaraen alltså dom skickade kallese via hans mobilsvar. Denna handläggare på soc är och jag vet att folk har klagat på henne att hon inte vill hjälpa folk bara själpa dom. Hon har fått klagemål från länstyrelsen oxå men det har inte hjälpt hon.

giz> nej vi har inte nära till en arbetsförmelingen den som är närmast hos är ca: 3mil ifrån där vi bor.nej det är inte a-kassan han har inte rätt till a-kassan när han inte går med i något fack.

• Anonym

trådstaren här igen
    Idag ringde jag till min kommun för att fråga en socialombudsmann om vad riksnormen ligger på och vet ni vem som var ombudsmannen samma person som jag skickade i ansökan om socialbidrag. Jag ringde länsstryelsen om detta och dom tycket att detta var verkligen lustigt man kan inte vara ombudsmann och ekonmiskhandläggare sa dom. Är det någon här som tycker att detta lustigt.

• giz

*kliar mej i huvudet* jaha jo det var ju en bit det..... men som jag sa så var det den infon man får när man frågar nere på arbetsförmedlingen....
    min sambo är ju där och visar upp sej var 14 dag och lämnar en lista på dom jobb han sökt......

• Anonym

giz > det var inte de jag frågade om nu om du läser igen vad jag skriv på mitt senaste inlägg.

Svar på tråden soc akut svar