• Simba3

Överkörd!

Vet inte vart jag ska börja, har sen snart ett år tillbaka en styvson på nästan fem år, världens goaste ja, världens mest bortskämda ja! Då han är ensamt barn så verkar det inte finnas gränser för hur mycket man ska dalta med ett sådant barn. Mor och farföräldrar låter ju han få precis allt han pekar på. Kan tyckas löjligt av mig men nu när jag väntar mitt första barn med styvsonens pappa så är jag så rädd att det kommer att bli likadant där eller att styvsonen fortsätter att favoriseras och den nya glöms bort helt bara för att inte göra 5 åringen ledsen. Det andra problemet är att pappan klarar inte riktigt av den nya förändringen, det är antingen jag eller sonen. Och även där mycket daltande. Blir lite tokig på det hela, det är som att man aldrig duger eller är tillräcklig för nån part då 5 åringen vill vara hos oss men han vill inte vara med mig. Utan dom ggr som jag har honom själv så är det ett evigt konstant tjat om vart pappa är och när han kommer hem. Det är inte lätt att vara styvförälder alla ggr för det som jag fick lära mig när jag var mindre och även jobbar med dvs dagis/fritids verkar inte gå hem hos lillkillen. Inget jag gör för honom duger riktigt! Det enda jag vet det är att så fort han inte får pappans uppmärksamhet så ropar han efter honom. Vi försöker leva som en familj men det är svårt! Och saken är ju inte bättre heller då mamman till sonen vägrar ha delad vårdnad (varannan vecka) för att det inte passar in i hennes liv vilket hon tar ut på både son och ex! Känner att jag orkar inte mycket mer och det känns inte som nån höjdare att få en ny bebis in i allt detta knas, jo jag vet att jag borde kanske tänkt på detta tidigare, men man trodde ju aldrig att det skulle bli så här illa. Ibland undrar jag helt enkelt om det är mig det är fel på som inte orkar med alla dessa krav från exet, pappan för att inte tala om sonen!

• Svar på tråden Överkörd!
  • sol1

det är aldrig lätt med bonusbarn jag har tre egna barn och ett bonusbarn. jag har samma regler för alla barn när de är här men pappan till mitt bonusbarn favoriserar sin son och på sätt å vis kan jag förstå det men accepterar det inte. hade problem med bonuspojken förut då han är väldigt mammig han är snart 8 år men förklarade för honom att det gör ont i hjärtat när han bara tjatar om mamma. när vi har endast bonuspojken här så tar jag ensam iväg honom nån eller några timmar bara för att komma hemmifrån och hittar på nåt ibland blir det badhus ibland någon större lekpark äter lite glass eller fikar i början så sa ja att detta är våran stund pappa behöver itne veta vart vi varit eller vad vi gjort mest för han då tyckte det va spännande att han och jag hade en egen hemlighet som han gärna skröt över till pappan då. så löste jag det hela med min och bonusbarnets relation. den funkar bättre nu så nu är det bara för oss att jobba på att pappan ska ha samma syn på alla barn när de är här samtidigt.
    till det att mamman inte vill ha varannan veckas boende har de delad vårdnad? bor ni nära den biologiska mamman? blir det ja på dessa två frågor så kan man gå via advokat, familjerätt och tingsrätt för att få ett fastslaget beslut på hur just boendet ska se ut. jag och mitt ex som då är pappa till mina stora barn har barnen varannan vecka å det löste vi själva vi kom överens om att det va det bästa för barnen men å andra sidan så bor vi ju bara ca 100 meter i från varandra så barnen behöver itne byta kompisar osv lycka till hoppas det löser sig

• Rix

Vi har en salig blandning på ungar här. Sambons 5 mina 3 och vår gemensamma lilla skrutt. Det är superjobbigt ibland men mitt råd är att ta inte ut nåt i förskott. Det kanske blir kanonbra och gör det inte det så lös det då.
    I början ville jag ta tag i alla problem innan dom skedde och det blir katadtrof. Än så har pappan bara ett barn, jag lovar att det ändrar sig när nästa kommer.

• bebisfalun

Simba...känner igen mig är i PRECIS samma situation som dig...skillnaden skulle vara att jag har en bonusdotter då! samma ålder mm. Jag och flickan fungerar förviso väldigt bra men jag känner ett enormt utanförskap många gånger och känner givetvis en oro för det kommande barnet!

Kram på dig...vi får backa upp varann...

• Simba3

Tack för era svar, känns skönt och veta att det finns fler i samma sits som mig, min sambo tycker ju bara att jag är knäpp och anklagande när man försöker ta upp det hela eller tom att jag skulle vara avis, men det är ju inte det d handlar om, visst blir man avis när man inte blir uppmärksammad överhuvudtaget!

Svar på tråden Överkörd!