• nosslin

Minska sötsug?!

Försöker dra ner på maten och sötsakerna men jag har insett att det är nå jävulskt svårt! (hade det varit lika lätt att gå ner 15 kg som det var att sluta röka hade jag varit smal för länge sedan!)

Har ni några tips på hur man kan minska sitt sötsug? Några naturläkemedel för sånt, eller någon frukt/grönsak som man kan äta så att suget minskar?

• Svar på tråden Minska sötsug?!
  • idiblon

Sluta äta snabba kolhydrater så blir du inte sugen på vare sig mer mat eller sötsaker. Skippa vitt bröd och vit pasta, byt till fullkornspasta och dra ner på potatis. Eller skippa skiten helt. Ja, du slipper sötsuget iallafall.

• nosslin

Jag äter varken vitt bröd eller vit pasta eller vitt ris. Fullkorn är det som finns här hemma...

Några fler tips?

• idiblon

nosslin: Att dricka mineralvatten med isbitar är också ett bra tips. Sen kan man gärna sitta och tugga på isbitarna så käkarna får uppehållas en stund också.

• Troll1

Ibland beror sockersug bla. på krombrist. Stort intag av sött gör bristen större, vilket ger sug osv osv. Om du inte äter ngt tillskott med Krom så testa ex Birger Ledins krom från hälsokosten. Ta ett tag och se om det hjälper på dig. Brukar isåfall ge ganska snabbt resultat.
    Man kan även ha Candida-svampen i kroppen. Den lever på allt sött. Svårt men viktigt är att kraftigt dra ner på sockerintaget, gäller allt ifrån ketchup till godis. Svårt, men fungerar. Stöd också kroppen med goda bakteroer, ex Lactiplus som är en kapsel med många goda bakteriestammar. Finns också på hälsokosten.
    Hoppas att du kan få hjälp. Man är ju som värsta narkomanen när man är sötberoende... Jag vet!!

• JJbebe

Glömde att skriva att cuur är kapslar mot sötsug. :)

• Smajla

kromtabletter äter jag, hjälper lite grann..

//Smajla
  • sakoline

Har en fråga. Jag brukar ta saft med mindre socker i och frysa ner till istärningar och sedan tar jag det mot sötsug på kvällarna, antingen som glass när de inte frusit helt, eller att suga på lite. Hur bra är det?

• abnocto

För tänderna är det nog itne bra

• asla01

Håller bara med Kajsalisah, det enda som funkar till 100% är GI-metoden!

• thesmokejumper

Socker kan ju ge ett beroende, det är himlans svårt att sluta. Men har man hållt upp i några veckor, helt, så brukar det försvinna av sig självt... Oftast är det bara psykiskt... Jag brukar borsta tänderna när jag blir godissugen, då vill man inte ha ngt och innan mintsmaken hunnit försvinna så har godissuget försvunnit, värt att prova.

• nosslin

tack för tipset!
    jag har kört på extra tandborstning i veckan, eftersom det brukar kännas bättre. =)

• mia1980

Tugga tuggummi, typ V6 eller Extra som dessutom är bra för tänderna.
    Munnen uppehålls och dom är goda.

Dricka mycket.

Äta lite frukt och grönt när man känner suget komma.

• nosslin

tuggummi är bra förslag! det ska jag testa!
    tack

Svar på tråden Minska sötsug?!