• Skärgårdsfru

Huskatt

1. Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.

2. En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.

3. Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.

4. Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.

5. Inga fel ges för variationer av ovanstående standard.
    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-07 14:25:19:
    Ni andra får ju jättegärna också skryta med hur fina era huskatter är genom bilder Så länge dom är huskatter/bondkatter/blandraskatter eller vad ni nu vill kalla dom.
  • Svar på tråden Huskatt
  • LPW

Passande beskrivning ! Jag har dock en huskatt som inte passar in på ovanstående beskrivning- vår Misse är en maskad huskatt med lite vitt!

• Skärgårdsfru

Hihi javisst är den bra! Undrar vad din katt har för raser i sig då? Med den teckningen

• LPW

Det är en hittekatt, men en domare som tittat på honom var mer eller mindre säker på att han är någon form av birma-siamesblandning. Undrar vad han fått det vita från bara...

• Zenobia

Undra om inte mina missar stämmer in då =)

Fast mina är grå/vita med gråa fläckar då.

• Skärgårdsfru

Hihi... jag har en helsvart långhårig brud, en svart-vit kille, en svart-vit dam, två tigererade tjejer men i olika nyanser, två tigererade killar men i olika nyanser samt en spottad tjej.

• Skärgårdsfru
    Trinity

Vad söta dom är! Kyss

Här är mina 8 hjärtekompisar:

• Skärgårdsfru
    Ni andra får ju jättegärna också skryta med hur fina era huskatter är  genom bilder Så länge dom är huskatter/bondkatter/blandraskatter eller vad ni nu vill kalla dom.
  • LPW

Bild på vår Misse finns i mitt galleri! "Alla" tror att han är en raskatt och att de andra två är huskatter, men det är ju tvärt om i verkligheten!

Svar på tråden Huskatt