• ikve

Swedbank´s E-sparkonto

Har idag startat ett e-sparkonto hos Swedbank (f.d FSB).
    Nu undrar jag om andra kan sätta in pengar på det kontot, eller måste jag föra över det från mitt vanliga konto?

Tex om man säljer något, kan man ge den e-sparkontots nummer så att den kan sätta in där eller går det inte?

• Svar på tråden Swedbank´s E-sparkonto
  • Mirris

Jag ringde telefonbanken o han sa att jag var tvungen att uppsöka kontoret.
    Om jag hade haft telefonbank så hade han kunnat fixa över telefon.

Nåja.. numera ligger lilla dosan HÖGT uppe utom räckhåll för lille sonen även om han klättrar upp på en stol.

• menu

ja jag kan tänka mig att det är svårt att få hjälp av telebanken om man inte ens är kund där
    så om någon som läser detta får liknande problem så ring till kontoret där man är kund!!!

• tvilling77

Att ringa till kontoret för att få hjälp med sin spärrade dosa är ingen bra ide...dom måste ju kunna legitimera dig ju..du kan ju ha hittat en dosa ju!!

• menu

tvilling77, jag skrev bara hur jag gjorde, ide eller inte men inte skulle då jag stå å köa 1 timme när det går smidigare på telefon!

• famgiger

Man kan ange kontonr. för e-spar om man vill att någon annan ska sätta in pengar. har jag gjort flera gånger utan problem

• tvilling77

Menu: Då bryter kontoret mot banksekretess lagen...det krävs någon form av legitimation om man ska få hjälp med bankärenden i telefon...det är ju därför telefonbanken finns, där har man ju en personlig kod!

• menu

tvilling ja det vet jag inget om, men en personlig bankman känner säkert igen flera av sina kunder på rösten oxå, sen kan man väll alltid be om personnommer, kontonummer mm så kan de säkert se åtminstone att just den dosan är knuten till de konton å den personen, vidare kan man be banken ringa upp en på hemtelenummret så är säkert inte risken så enormt stor att någon annan har brytit sig in i huset å ringer banken osv...

• tvilling77

Många personliga bankmän gör säkert så med sina stamkunder, men rent krasst så bryter dom fortfarande mot lagen...
    Personnr, kontonr osv kan man hitta..ringa hem till någon är ju ingen vidare identifikation, kan ju lika gärna vara brorsan som svarar, det kan ju inte banken veta?
    TRor inte att du skulle bli så nöjd om någon fick tag på din internetdosa, låtsades vara du å sen tömde dina konton? Då skulle du nog rätt snabbt stämma banken...

• rosaid

menu
    jag fick flytta sparpengarna från e spar pga att dom inte hadde statlig insättningsgaranti.....d sa banken iaf

• ung5barnsmamma
    jag använder det kontot när jag säljer på tradera.. funkar kanon bra..
  • Phidelie

e-sparkontot har fria uttag och insättningar, dvs det funkar bra att lämna ut det kontonr till någon som ska sätta in pengar.
    däremot ska man själv sköta sina transaktioner mellan e-spar och andra konton med Internetbanken eller Telefonbanken Självbetjäning. Det är därför man får en bättre ränta, man öppnar kontot själv och sköter transaktionerna själv.

• Lejlej

Och jag som inte ens kan skaffa e-sparkonto för att jag är med i en lokal del av swedbank

• Phidelie

apropå att spärra upp dosan:

tvilling77 har rätt, man ska vara korrekt legitimerad för att spärra upp dosan. Det finns allt för många bedragare.

• Phidelie

Lejlej: en del fristående och samverkande sparbanker har andra alternativ, en del har tom bättre ränta.

• Lejlej
    Phidelie skrev 2006-11-13 10:42:39 följande:
    Lejlej: en del fristående och samverkande sparbanker har andra alternativ, en del har tom bättre ränta.
    Jo men det att kunna öppna ett på nätet är så bra, det blir inte att man kommer in till bankkontoret. Jag är en sån som helst vill ha ett konto till varje ärende, eller typ ett semester, ett till barnen, ett buffert osv
  • menu

Bani:

www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,4420,00.html

dvs kontot har statliga garantin. det är väldigt dumt att använda av nått annat innom swedbank för korta tider då denne ger bästa räntan.

den som tänkte spara pengar har ni tittat på framtidskontot? bra ränta för säker lacering!!!

Svar på tråden Swedbank´s E-sparkonto