• Amarone Classico

Vem ska köpa ny diskmaskin?

Hoppas att någon juridiskt kunnig person som läser detta har en minut över! Glad

Scenariot är följande:

En bostadsrätt är såld: kontraktet är påskrivet och handpenningen betalad. Flytten ligger två månader fram i tiden, så säljaren bor kvar i bostaden.

Vid visning och kontraktsskrivning fanns en fungerande diskmaskin i bostaden. Nu har diskmaskinen gått sönder.

Vem ska betala den nya: köparen eller säljaren?

• Svar på tråden Vem ska köpa ny diskmaskin?
  • mitthjärta

Tror det är köparen.

Adrian - Älskade barn!
  • Petronilla

Står det i kontraktet att diskmaskinen finns?

Hur vill du göra själv. Diska i två månader eller köpa en diskmaskin?

Jag är inte juridisk kunnig, men jag skulle nog inte klara mig utan min diskmaskin, så jag skulle köpa en ny/begagnad som fungerar.

• Lalalong

hanna sl
    Säljaren tycker jag!

Vet inte om det är skillnad på hus och bostadsrätt rent "lagligt" eller vad man ska säga. Men i kontraktet vi skrev på vårt hus stod det att säljaren ansvarar för egendomen fram till överlåtelsedatumet. Säljaren ansvarar för alla skador och för att egendomen hålls i befintligt skick fram till tillträdet!!

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Zenobia

Är det inte så att de som ingår i köpet ska vara i befintligt skick när dom nya ägarna flyttar in.

• Amarone Classico

Här går åsikterna isär märker jag! Tack för era svar

Jag ska lusläsa kontraktet ikväll, slängde bara ut frågan här för att jag är otålig

Jag vill inte avslöja vilken av parterna jag är, så frågan blev generellt ställd.

• Amarone Classico

Zenobia, befintligt skick är ju lurigt... Ska man då ersätta med en diskmaskin som är lika gammal och sliten som den gamla var innan den gick sönder? Fundersam

• LaFontaine

Hanna sl: Risken annars är väl att det kan gå som dolda fel och att säljaren då blir skyldig att betala i efterhand. Jag vet att mina föräldrar varit med om det en gång. En sak som skulle fungerat gjorde plötsligt inte det när de flyttade in. Det fick säljaren vackert betala.

• Zenobia

Ja tror mer att den grejen som inte funkar nu ska ersättas men sen är de väl upp till dom om dom köper en ny eller en begagnad.
    Men står inte det i era paper vad som ingår vid husköpet? Vitvaror och sånt brukar vara med annars brukar man skriva en notering om det inte ingår.

Men vad ja vet så sa våran Mäklare att man skulle gå igenom huset samma dag som man fick nycklarna för att få se att allt är okej.
    Är det inte det så borde man åtgärda det.

• Amarone Classico

Nu är det formellt utrett!

Lägenheten ska vara i samma skick som då kontraktet skrevs.

Tack alla som har svarat!

• ariel77

vilken roll hade du i det hela?

• Amarone Classico

Den som vill ha diskmaskin utan att betala för den Penga mun

• frkannelie

När vi köpte vårat hus funkade allt. En vecka senare gick kylen sönder. Hade den gått sönder samma dag (eller tidigare) som vi flyttade in hade dom gamla ägarna fått stå för den kostnaden.

• Redbit

När jag sålde mitt radhus gick kylen sönder mellan kontrakt och överlåtelsedatum. Den var dock så gammal att jag erbjöd köparna 300 kr som "bistånd" till att köpa en ny, alternativt att jag köpte en begagnad åt dem för den summan. Då var jag ändå generös...
    (de tog pengarna)

Svar på tråden Vem ska köpa ny diskmaskin?