• Anonym (Rättvis)

När man änmäler tipsar till försäkringskassan

Hej
    Jag kommer att lämna in ett tips/anmälan ang. bidragsfusk till Försäkringskassan.
    Jag har skickat detta anonymt i ett brev.
    Nu undrar jag om personen som detta tips gäller, har rätt att få se detta papper, att försäkringskassan måste lämna ut detta ifall personen kräver det? Eller de behandlar alla sådana här tips konfidentiellt?
    Varför jag undrar är för att jag är rädd att vissa av dess uppgifter känner enbart jag till, och den jag tipsar om är en god vän, som jag tröttnat på utnyttjar systemet.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden När man änmäler tipsar till försäkringskassan
  • Tös

Jag kan inte hur det funkar.

Men jag vill ändå säga att du gör helt rätt! För det är sådana som din vän där som gör att vi som verkligen är sjuka har ett rent h-vete att bli trodda!

• maddis72

De uppgifterna du lämnar tror jag personen har rätt få ta del av, kan inte tänka mig det är på något annat sätt så du kanske kan försöka linda in det så vem som helst skulle ha kunnat kontaktat FK. Låter som du vet en hel del och då kanske du inte behäver ta med allt?

• Anonym (Rättvis)

Hej
    Det är så dags nu...det är redan skickat.
    Jag tror att hon kan räkna ut att det är jag om hon får tag i brevet, men då ifrågasätter jag verkligen FK. För dom verkar vara så noggranna i andra fall att aldrig lämna ut uppgifter, så varför göra det när det kommer anonyma tips?

• Anonym (Anonym1)

Tipsar man om bidragsfusk så gäller det tystnadsplikt, har själv tipsat FK om bidragsfuskare och personen det gällde fick aldrig reda på att det var jag. De får ej lämna ut vem som har tipsat FK om bidrags fusk

• Anonym (?)

Är det en kommpis till dig eftersom du är orolig hon/han ska få reda på det?
    Anars tror jag inte FK avslöjar nått.

• Anonym (Rättvis)

Kan tillägga att jag känner mig som världens skurk just nu, men anser ändå att jag gjort rätt. För det finns för mycket fusk.
    Om det kommer fram att det är jag så är vår vänskap förstörd för alltid.
    De uppgifter jag lämnat är inte SÅ personliga. Så möjligen kommer hon att misstänka mig, men då är det hennes bekymmer, för jag kommer att neka till att jag anmält.

• Anonym (?)

Varför vågar du inte stå för det du har gjort??
    Det är väl ingen vänskap när man går bakom ryggen på en och sedan neka saningen.

• Anonym (Rättvis)

Men min väninna ber kanske om att få se brevet/tipset/anmälan som jag skickat till FK?

Frågan är då om dom får lämna ut brevet så min väninna själv kan läsa?
    Men det borde dom väl inte få? För tänk om jag skrivit under med mitt namn i brevet? (vilket jag inte gjort nu...) Då bryter dom ju definitivt mot reglerna eller?

• Tös

Jag förstår att du känner dig som en skurk..men skuren är hon!

• Anonym (Rättvis)

Vågar stå för att jag anmält?
    Du...jag tycker om min väninna, hon är underbar på många sätt...men jag tycker inte om att hon fuskar, det är DET jag vill sätta stopp för, inte sätta stopp för vår vänskap.

Svar på tråden När man änmäler tipsar till försäkringskassan