• Anonym (Rättvis)

När man änmäler tipsar till försäkringskassan

Hej
    Jag kommer att lämna in ett tips/anmälan ang. bidragsfusk till Försäkringskassan.
    Jag har skickat detta anonymt i ett brev.
    Nu undrar jag om personen som detta tips gäller, har rätt att få se detta papper, att försäkringskassan måste lämna ut detta ifall personen kräver det? Eller de behandlar alla sådana här tips konfidentiellt?
    Varför jag undrar är för att jag är rädd att vissa av dess uppgifter känner enbart jag till, och den jag tipsar om är en god vän, som jag tröttnat på utnyttjar systemet.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden När man änmäler tipsar till försäkringskassan
  • Anonym (Rättvis)

Jag har aldrig fuskat.

• Guldbarn

Jag menar, om inte du förstod, att om du är för moral måste du väl ändå anse att det är moraliskt oriktigt att ljuga sin vän i ansiktet och gå bakom dennes rygg. Det är illa, precis som fusk är illa.

• Anonym (Rättvis)

Nu undrar jag om personen som detta tips gäller, har rätt att få se detta papper, att försäkringskassan måste lämna ut detta ifall personen kräver det? Eller de behandlar alla sådana här tips konfidentiellt?

Det var detta mitt inlägg handlade om, inte om jag har moral eller inte.

Tacksam om någon som är insatt i sånt här kan svara, ingen annan tack.

• sandra1984

Det är inte taskigt att anmäla.
    Men där emot sjunker man väldigt lågt och är väldigt ful mot sin vän,om man inget säger tidigare.
    Man ska vara mån om sina vänner.Inte ljuga för dem rakt upp i ansiktet.
    Du kunde tagit denna diskussion tidigare,så att hon är väl förebredd på allt.
    Du kunde ha gett henne en chans att "bättra sig"....

• Guldbarn

Ok, ska inte moralisera mer. Men jag är ganska övertygad om att det måste vara hennes rättighet att få läsa anmälan om hon begär det. När någon gör en anmälan till soc. har du rätt att läsa den anmälan.
    Och spelar det någon roll? För riktig kompis verkar det ju inte vara....

• CeeJay

TS: Trist att du får så många negativa inlägg om DIN moral! Det är ju värre med vännens moral om hon fuskar och lyfter bidrag - pengar som tillhör oss alla! Jag är osäker på om FK måste visa ett brev som kommit men ska låta det vara osagt. Jag kan ta reda på det, skicka ett mail till min inbox (där ser ingen annan vem du är) så ska jag se om jag kan få fram ett korrekt svar!

• Pyris

Finns det ett brev med, får hon nog, ganska säkerligen se det.
    Precis som det gäller hos soc, om man får en anonym anmälan på sig.
    Men hur är det med anonymitet hos FK??? Vet min mamma har varit utsatt för anmälningar vääldigt många gånger, och då hade dom som policy att utreda varje anmälan och hon fick gång på gång gå till fk´s läkare o dra hela historien om och om igen.
    Men sen hörde jag att Anonyma tips inte skulle tas lika allvarligt.. Men kanske är det ändrat nu.

På vilket sätt fuskar hon då??

Sen måste jag säga att _jag_ tycker att göra anmälningar anonymt är otroligt fegt! Jag hade nog uppskattat om min vän kom o pratade med mig om hur hon kände och såg på saker o ting. E man bra vänner så ska man kunna prata med varandra.

• Anonym

Tycker du gjorde helt rätt!!!

Sluta umgås med din vänninan också, trött på fuskare!!!

• duddi

om du har stake att anmäla då får du ha stake att stå för vad du gjort....hade aldrig satt dit en god vän....även om det e fel d hon gör...finns vissa saker som betyder mer...och det drabbar ju inte dig personligen...men har du hjärta att göra d...så gör d...men tycker d e fegt av dig att anmäla och sen inte stå för d.

Svar på tråden När man änmäler tipsar till försäkringskassan