• sussieand

Min man är helt omöjlig ibland!

Hej!
    Igår berättade min mans barns mamma att hon fundera på att flytta 40 mil ifrån oss. Upp till norra delarna av Sverige. Hon ska studera på högskola.

Min man blev sur och vill inte att vi ska behöva stå för någon rese kostnad när barnen ska komma till oss. Det beror på att han vill inte att de flyttar. Men han förstår varför hon funderar på det. Jag anser däremot att vi ska betala resorna. I alla fall till att börja med och senare hälften eller varannan resa. Barnens mamma studerar och hennes man tjänar inte så värst mycket. Vi har det bra ställt. Jag har bra FP och min man tjänar bra. Jag anser att hon ska kunna ge barnen det de behöver och de ska inte lida brist på något för att deras mamma måste betala resorna till oss.

Min fråga är nu tycker ni att jag är för snäll? Ska mamman behöva betala för barnens resor bara för att hon flyttar.

Skulle vara tacksam för svar.

• Svar på tråden Min man är helt omöjlig ibland!
  • Pontiacsnuttisen

Jag tycker inte du är för snäll det är ju hans barn med och delar man inte ansvaret 50/50 ingen blir ju dessutom rik undertiden man pluggar.

Håller med dig.

• Kajsans

Hej, vilken bra inställning du har. Det vikiga är ju att barnen får det som de behöver. Min sons pappa flyttade 14 mil bort pga kärleken, när sonen var tre år. Jag studerade då på högskolan och sonens pappa tyckte ändå att jag skulle stå för hälften av resekostnaderna. Jag stod på mig och fann i en tolkning till föräldrabalken att om en av föräldrarna flyttar utan särskilda skäl är det den föräldern som ska stå för resekostnaderna. Särskilda skäl kan ex vara arbetsmarknadsskäl eller studier, men inte för att man väljer att flytta pga en ny kärlek.

Sonens pappa stod i stort sett själv för resorna i fyra år. Och nu sedan i våras kör jag var fjärde resa, och jag hoppas att det kommer att stanna där. Sonen åker till sin pappa varannan helg.

Lagen säger att var och en av föräldrara ska bidra efter sin förmåga, till att barnet har umgänge med båda föräldrarna. Och har ni det bra ställt och mamman har det sämre så verkar det ju vara ni som just nu har den bästa förmågan att stå för resorna. Mamman kan ju bidra när hon har möjlighet.

Jag vet dock att alla styvföräldrar, eller föräldrar inte har samma inställning som du. Jättehärligt! Jag ska själv försöka tänka mer som du...

• Kazz4

jag tycker att du tänker jätte bra!!!!
    Tänk om fler bonus mammor kunde tänka som du då skulle nog en del familje förhållanden vara mycket bättre....
    jag tycker inte att du är för snäll men man kan ju förstå din man också om han inte vill att barnen ska flytta...... Om han tycker att det blir jobbigt tycker jag att ni ska iallfall kunna ha dom 90% av alla lov......... Så får dom ju träffas då iallafall...
    Oh jag tycker att det är jätte bra att stötta henne i hennes bestul att plugga utan att straffa eftersom hon kanske inte kommer att ha råd att plugga om hon måste betala alla resor....
    Men tycker man att det blir för mycket kanske hon kan stå för 20% eller nåt.......

• Anna Kajsa

Jag förstår din man...

Min sambos fd tog med sonen som då var 3 och flyttade 50 mil bort. Vi står för alla resor. Vilket för henne var självklart. eftersom hon inte kan jobba heltid pga att hon har sonen ?? för mig oxå obegripligt..Jag lovar dig att pengarna rinner iväg.. Men det är inte bara det. Det blir mer kompliserat att träffas. Det krävs mer planering och framför allt tiden som barnen spenderar i bara resor...

Om den ena partnen väljer att flytta anser jag att det är det rätta att barnen får stanna kvar i samma miljö med den andra föräldren så de slipper nytt dagis, flytta från alla släktingar i det här fallet.

• erica78

bra inställning! däremot så anser jag att när man skaffar barn, så sätter man även sina intressen bakom barnens bästa. vad är ok för barnen. därefter diskuterar man med den andra bion och ser om lösningen är gångbar eller inte..däremot så måste jag s'ga att ditt resonemang är högst imponerande, "lyfter på hatten" härligt med mogna människor som tänker längre än jag jag och jag!!

Svar på tråden Min man är helt omöjlig ibland!