• Emm

Vad gör man med älgkött

Har lyckast få mycket älgkött av en jägare men har så dålig fantasi vad man kan göra med det. Färsen, biff, grytbitar, filé är inget problem, men resten.
    Innanlår, ytterlår, bog, fransyska mm. Vad gör man med det? Hittils har jag bara gjort stek och tjälknöl. Mer måste väl gå att göra? Vilka bitar passar till vad?

• Svar på tråden Vad gör man med älgkött
  • skogsbär

Om du har ett älghjärta kan jag rekommendera att röka det, hur gott som helst

• Jossebell

jag brukar bara göra dessa saker när vi får en bunt älgkött.

kokar allt med ben och gör köttsoppor på sedan.

kalopps

burgundiskgryta

Maler till köttfärs och blandar med nöt eller fläskfärs.

• hib58

Hej
    Jag brukar göra samma saker som jag gör med vanligt nötkött.
    Sen kan det ju bero på hur gammal älgen var. Det kan ju va mer eller mindre mört.
    Lycka till

• Emm

Tackar för tipsen. Någon som har fler förslag?

• Tusselago

Hej!
    Jag har ett recept på älgstek som är såååå suveränt gott. Blir alltid omtyckt!!

Skär steken i ca 1 cm tjocka skivor.
    Bred ut skivorna i gratäng eller ugnsform.

Blanda:
    2 burkar cremefraiche
    3dl grädde
    1dl soya (salta eller peppra ej ngt)
    2tsk sambal oelek

Häll detta över köttet. Ställ in i ugn i 1 1/2 timme 175 grader. Servera med sallad och ris!!

Spaklig spis!!

• Trinda

Hej!
    Ett litet tipps är att marinera köttet i cocca cola, det tar bort den skarpaste viltsmaken. Själv gör jag alltid goa grytor.
    Och pizza går också bra, ta köttfärs tillsammans med lite tärnad bacon, annars kan det bli lite torrt och sedan tar man på vad man brukar ha på pizzan. En rätt som är populär bland de små.

Mums

• Emm

Härliga tips, allt låter mumsigt.
    Trinda, menar du att du marinerar typ biffen eller filén i cocacola innan du steker eller grillar. Hur länge gör du det?*jag är lite trög*
    och du råkar inte ha något recept på dina goa grytor ( är lite less på min enda som jag brukar göra.)
    Den är visserligen jättegod så jag bifogar mitt recept: laga och njut
    Enbärsgryta
    500 g kött
    2 gula lökar
    1 msk smör
    15 krossade enbär
    1 ½ tsk salt
    1 krm svartpeppar
    3 dl grädde eller mjölk
    1 köttbuljong
    1 msk soja
    1 dl lingonsylt

Fräs lök och enbär tillsammans. Fräs köttet till bra färg. Krydda, ha i allt utom lingonen. Koka i 45 minuter ha i lingonsylten då det är ca 5 minuter kvar.

• Emm

En fråga till Tusselago, ditt recept lät jättegott. men jag är återigen lite trög. Tar du råttkött och skär i skivor eller är den färdig som stek? Det låter visserligen som att det inte är tillagat eftersom det ska vara inne i ugnen så länge men bäst att jag frågar... Vilken bit på älgen använder du då?

• Emm

HAhahaha jag menar såklart rått kött och inte råttkött, så okoncentrerad man kan vara med en bebis i famnen.

• iconic

Har ett jättebra tips! Älgkebab!
    Ta en fryst stek (eller frysta grytbitar) och skär tunna bitar eller "remsor" av det frysta köttet. Stek i wokpanna med kebabkrydda, salt och peppar. Gör kekabtallrik med strip eller ris, eller fyll pitabröd med kebab, sallad och kebabdressing. Rydbergs vita kebabsås är toppen. Det blir mkt godare än vanlig kebab tycker vi iaf! Och kul att variera med

• Tusselago

En vanlig älgstek använder jag, och skär den i skivor när den tinat lite. Enklare att skära då. Köttet ska alltså vara rått :)

• Frostkristall

Har du en lergryta? isåfall är det jättegott att laga kött i den o slänga i lite lök och grönsaker och vad man nu har hemma och mört blir det också. Men sen att man måste vara hemma större delen av dagen, eftersom det tar ganska många timmar

Svar på tråden Vad gör man med älgkött