• Emm

Vad gör man med älgkött

Har lyckast få mycket älgkött av en jägare men har så dålig fantasi vad man kan göra med det. Färsen, biff, grytbitar, filé är inget problem, men resten.
    Innanlår, ytterlår, bog, fransyska mm. Vad gör man med det? Hittils har jag bara gjort stek och tjälknöl. Mer måste väl gå att göra? Vilka bitar passar till vad?

• Svar på tråden Vad gör man med älgkött
  • Emm

Tackar för tipsen. Någon som har fler förslag?

• Emm

Härliga tips, allt låter mumsigt.
    Trinda, menar du att du marinerar typ biffen eller filén i cocacola innan du steker eller grillar. Hur länge gör du det?*jag är lite trög*
    och du råkar inte ha något recept på dina goa grytor ( är lite less på min enda som jag brukar göra.)
    Den är visserligen jättegod så jag bifogar mitt recept: laga och njut
    Enbärsgryta
    500 g kött
    2 gula lökar
    1 msk smör
    15 krossade enbär
    1 ½ tsk salt
    1 krm svartpeppar
    3 dl grädde eller mjölk
    1 köttbuljong
    1 msk soja
    1 dl lingonsylt

Fräs lök och enbär tillsammans. Fräs köttet till bra färg. Krydda, ha i allt utom lingonen. Koka i 45 minuter ha i lingonsylten då det är ca 5 minuter kvar.

• Emm

En fråga till Tusselago, ditt recept lät jättegott. men jag är återigen lite trög. Tar du råttkött och skär i skivor eller är den färdig som stek? Det låter visserligen som att det inte är tillagat eftersom det ska vara inne i ugnen så länge men bäst att jag frågar... Vilken bit på älgen använder du då?

• Emm

HAhahaha jag menar såklart rått kött och inte råttkött, så okoncentrerad man kan vara med en bebis i famnen.

Svar på tråden Vad gör man med älgkött