• Mollie

Saffran vid graviditet?

Pratade just med en släkting som så snällt "upplyste" mig om att saffran är olagligt om man är gravid... Öh?? Är det verkligen sant?
    Alltså, att man ska undvika det exakt som man för med mögelosten typ...
    Kan väl aldrig i mit liv tro på det...

• Svar på tråden Saffran vid graviditet?
  • adrenalin

det kan aldrig jag heller tro på! jag skulle äta saffransbullar me lugn jag!
    det står inget på SLV iaf.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • nr3

va?! jag åt MASSOR med saffrans späckade lussebullar när jag väntade min ena dotter!typ helst 2-4 om dagen sista månaderna! var lixom en nojja!

• Jenny Tom

detta står på Livsmedelsverket

Är det farligt för gravida att äta saffran?

Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande.

• Fru Gustavsson

olagligt med saffran?
    Hmm... då har jag brutit mot lagen ett antal gånger sedan jag blev med bebis.
    *anmäler sig själv till lagens långa arm*

Lillkatten beräknad 22 november. *Längtar*
  • Scrapmom

Olagligt?? Nä, skulle inte tro det. Om det ska vara skadligt med saffran så måste man ju få i sig långt mer än de löjliga mängder som finns i en sats lussebullar. Ät du i godan ro, det tänker jag göra

• Mollie

Va väl det jag tänkte... Hatar alla dessa j-a rykten som cirkulerar runt... "ät inte det, ät inte så och ät inte si"

• adrenalin

mollie
    jag vet exakt vad du menar, det är lätt man blir besatt och man lägger för stor vikt på det... jag var en sån förra graviditeten. Den här gången känns det lugnare.

men jag blev ändå orolig när jag råkat äta lite brie av misstag! helknäppt egentligen i vissa länder äter dom brie som andra äter ... typ potatis

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Mollie

Blev just avrådd att äta vitläk för det få man ju mjölkstockning av sen... Jaha?

• Scrapmom

Kolla på livsmedelsverkets hemsida så vet du och kan sen ignorera alla "experter"

Svar på tråden Saffran vid graviditet?