• Mollie

Saffran vid graviditet?

Pratade just med en släkting som så snällt "upplyste" mig om att saffran är olagligt om man är gravid... Öh?? Är det verkligen sant?
    Alltså, att man ska undvika det exakt som man för med mögelosten typ...
    Kan väl aldrig i mit liv tro på det...

• Svar på tråden Saffran vid graviditet?
  • Mollie

adrenalin, ja så känner jag med...
    Jag går inte på alla dessa rykten, jag bara avskyr att de överhuvudtaget finns!! *arg* Jag äter med sunt förnuft och jag mår jättebra!

• Teskedsmamman
    Mollie: Har jag aldrig märkt! Har alltid ätit vitlök när jag ammat och har aldrig haft mjölkstockning! Höll på att få för lillkillen hade en favoritbröst men jag fick lurat honom att amma av det andra också

Håller förövrigt med adrenalin! Jag mailade (och ringde) SLV och fick prata/mailade med 2 olika personer och båda 2 sa/skrev att det är HELT ok att äta Brieost under graviditeten om den är pastöriserad! Vill man vara extra säker ska man välja högpastöriserad.

Man behööööver inte följa SLV slaviskt, man blir inte bötfäld om man skulle råka äta en bit vacuumpackad skinka. Man hamnar inte heller i fängelse eller soc tar ens barn... Om man väljer sina matvaror med omsorg (svenska) så är risken liten.

Vill man veta mer går man in i Lata kocken Johannas krypin och läser vad hon har att säga om saken ifråga.
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.4)
  • Alvi

Har hört att saffran användes till aborter "förr i tiden", men då var det nog inte lussebullar eller fisksoppa det handlade om...

• Mollie

Sisu, nä, det är väl i desto högre doser liksom... Den som skulle ha saffran till en abort idag skulle väl behöva vara miljonär... Vad kostar inte saffran, 9.90 för 0,5 g eller nått sånt...

Teskedsmamman, så känner jag med, sunt förnuft och SLVs råd finns där "utifall-att-grejjen" liksom...

• adrenalin

Mollie
    Jag vet precis hur det är. Man är cool men blir ändå orolig när faktan "hugger" i en på det där sättet Som extra fakta kan ja säga att pastöriserad, svensk brie fann dom 0% listeria i när dom testade. Utlänska ostar fann dom i 2% av ostarna. Yes. Ifall du gillar brie alltså men vem gör inte det?

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Teskedsmamman

Saffran är giftigt i stora mängder!

"Det är sant att saffran är giftig. Om ett litet barn får tag på ett paket saffran och sätter i sig bara några tiondels gram, så kan det bli allvarligt förgiftat! Så förvara alltid saffran och andra kryddor så att barn inte kan komma åt dem! Men törs man då låta barn äta lusse- katter? Ja, bakat bröd med saffran är ofarligt, bl a därför att den lilla mängd saffran man använder blir rejält utspädd i den stora degen."

expressen.se/index.jsp

• listo

Hihi, den här frågan dyker upp VARJE år när det börjar närma sig jul, och det är nästan alltid välmenande släktingar som har talat om att saffran är farligt.

Men som sagt, saffran är HELT ofarligt, såvida man inte äter typ 300 lussebullar på en kvart eller så. Hittills vet jag ingen som har lyckats med det konststycket

• elin 83

Saffran är giftigt för djur, men inte för gravida.

• artistic

fan vad man blir trött på alla nya rön om att allt är farligt när man är gravid

• Alvarsson

jag har aldrig hört att det skulle va farligt..men däremot fick jag sån halsbränna så jag fick sitta upp och sova!!

• gnagaren
    Hihihi. Nej inte är det farligt inte.

Det kallades för fosterfördrivningsmedel förr, men det funkade inte.

Som tur är, så går forskningen framåtSkrattande

Ät saffran ni.!!!!
    Mamma till en NPF:are
  • Squeezetoy

Har läst någon gång att om man typ äter typ 20g saffran skulle det vara farligt om man åt det på en gång, men det blir väldigt mycket lussebullar det.

Att vitlök skulle orsaka mjälkstockning har jag aldrig hört. Däremot så klarar vissa barn inte av när mamma ätit fitlök utan får magknip. Precis som att t ex juice eller jordgubbar kan ge de små liven magknip.

• Mammanseko

Jag var också skrämd förra året av "experter" som sa att man inte skulle äta saffran!
    Hörde mig för och min BM sa att det bara var att mumsa på.

• Ms Leia

Det här med vacumförpackade pålägg?

Jag äter prickig korv eller kokt medvurst och det köper jag tex med Scans märke i sån plastförpackning som är återförslutbar. Räknas det??

♥♥ Ms Leia, gravid i vecka 16 ♥♥
  • Teskedsmamman
    Ms Leia skrev 2006-11-13 18:54:41 följande:
    Det här med vacumförpackade pålägg?Jag äter prickig korv eller kokt medvurst och det köper jag tex med Scans märke i sån plastförpackning som är återförslutbar. Räknas det??♥♥ Ms Leia, gravid i vecka 16 ♥♥
    Vacuumförpackat är sådana förpackningar som pyser när man öppnar dem...
  • Ms Leia

Hm undrar om jag nånsin ätit en sån.

Det är inte dom jag syftar på va? Jag menar såna typ TunnaSkivor skinka, korv osv...

♥♥ Ms Leia, gravid i vecka 16 ♥♥
  • Teskedsmamman
    Ms Leia: Släpp tanken... risken är så svindlande liten oavsett vad
  • adrenalin

Ms Leia
    Jag gav upp vaccuumförpackade pålägg förra graviditeten vilket jag ska skita i nu. Såvida inte köttet är gammalt är risken onämnbart liten.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • listo

Vacuumförpackat är HELT okej så länge det är minst hälften kvar av tiden mellan packdatum och bäst-före-datum.
    Listeriabakterier växer med tiden, och det krävs en viss halt bakterier för att man ska bli smittad. Risken för smitta är alltså väldigt mycket högre när det är nära bäst-före-datum än när det är nära packdatum.

Läs på Livsmedelsverkets hemsida, det finns info där.

Svar på tråden Saffran vid graviditet?