• Trynträ

Optimaltelecom???

Vi har Telia och betalar 60 kr i månaden + abonnemang och 45 öre per samtal. Det tycker jag är helt ok eftersom vi inte kan välja bort Telias abonnemang då vi har bredband.

Optimal telecom ringde mig förut och fick mig att byta till deras men vad de inte sa var att man var tvungen att ha Telias abonnemang. På hon som jag pratade med lät det som man inte var tvungen att ha nåt abonnemang. Hon talade alltså inte sanning vilket gjorde min man förbannad så han ringde och sa upp det. Dessutom stod Telias abonnemang på min man så jag fick egentligen inte teckna abonnemang med Optimal. Sen dess håller vi oss till Telia och jag tänker aldrig mer gå på nån telefonförsäljare för de döljer ofta hälften av informationen.

• Trynträ

Japp: Ok, jag ska klargöra lite. Den fasta avgiften till Telia kommer man ju inte ifrån såvida man inte bara har ip-telefoni förstås och det var det abonnemanget som min man stod på. Så visst kan man säga att de har monopol. För att nyttja telenätet så måste man ju teckna deras abonnemang för själva fasta avgiften. Sen är det ju valfritt vilket företag man vill ha för själva samtalen. Jag fattade det på hon i telefonen som att vi skulle slippa det om vi gick över till Optimal men så är ju inte fallet. Eftersom vi bara har att välja på Telia beträffande bredband så måste vi ju ha Telias fasta abonnemang tyvärr.

• Trynträ

Japp: Hur kommer det sig då att ni har Telias abonnemang när det är Optimal ni vill ha då?

• Trynträ

Japp: Vi betalar 60 kr till Telia i månaden + 45 öre i öppningsavgift per samtal och då får vi ringa dygnet runt till vem vi vill förutom mobiltelefoner. Hur mycket kostar det att använda Optimal i månaden?

• Trynträ

Så man kan alltså slippa Telias abonnemang. Det låter ju bra isåfall. Står det om detta nånstans på nätet? Jag trodde det var så att man var tvungen att ha Telia eftersom det är deras kablar som är nedgrävda men så kanske inte är fallet längre då. Vi bor i en villa och inte i en lägenhet. Fast så länge vi har Telias bredband så lär vi ju inte slippa abonnemanget i alla fall eftersom de har det som krav.

• Trynträ

Ja nu ser jag ju på Otimal Telecoms hemsida att man kan ha de på det fasta abonnemanget men den avgiften skilde inte mycket 119 kr mot 125 för Telia. Sen skiljer det 5 kr i månaden om man väljer all-tid.

Svar på tråden Optimaltelecom???