• Edisa

Har tänkt flytta till Halmstad. Vilka områden rekommenderar ni som bor där? Var bor du? Hur är det där?

Som sagt.. Har tänkt flytta till Halmstad till sommaren. Står i bostadskö hos HFAB. Kan väl inte få lägenhet precis var jag vill, har stått i tre år.

Men undrar hur de olika områdena är. Ber er Halmstadbor om råd! Glad

Har kollat lite på Bäckagård... Hur är det? Fågelvägen? Det är ganska många lägenheter lediga där varje månad.. Kanske inte bådar gott... Eller?? Generad Tycker de ligger bra till rent geografiskt.

Bor i småland nu, så att åka och kolla bara områdena är inte aktuellt. Har dessutom ingen bil.... Förvånad 

Hjälp mig, snälla, berätta om era erfarenheter..

Älskar min Sigge... Puss Puss
  • Svar på tråden Har tänkt flytta till Halmstad. Vilka områden rekommenderar ni som bor där? Var bor du? Hur är det där?
  • Edisa

Inga halmstadbor på fl nu???

Älskar min Sigge... Puss Puss
  • Edisa

försiktig puff.....

Älskar min Älskling väldigt, väldigt mycket...
  • JewelGirl

För det första, ring och påpeka att du måste ha bostad för du ska arbeta/plugga/eller vad det nu är men bara det låter seriöst
    Vi flyttade till Halmstad våren 2003 och tog första bästa bostad vi fick hos HFAB. Det var ju iaf tak över huvudet men för att vara säker på att få bostad så ringde jag och påpekade att jag hade arbete(=praktik) på gång och det var brådskande.

Lättast att få bostad är på de kanske mindre attraktiva områdena som kan ha lite dåligt rykte men i all ära faktiskt är riktigt trevliga Som inflyttande Halmstadbo så har man ett mer öppet sinne för områdena är vad infödda Halmstadbor kanske har. Tex om ett område har varit ett riktigt kasst ställe och har blivit bra mycket bättre så har en del Halmstadbor fortfarande negativa tankar om det och kan aldrig tänka sig flytta dit.

Vi hamnade på Vallås västra sida och det var helt okej. Vallås är enligt många Halmstadbor inte det bästa valet och det kan jag väl hålla med om. Östra Vallås är mycket bättre om man får bostadserbjudande på det området.

Bor själv på Andersberg numera och det är heller inte den infödda Halmstadbons förstahandsval men Andersberg är ett bättre område nu än vad det var tidigare. Även där gäller det att bo på "rätt" sida. Söder och norra västra Andersberg är att föredra. Dessutom är det området något kommunen satsar på just nu med upprustat centrum (livs, restaurang, ungdomsgård, bibliotek etc) och nyrenoverade bostäder.
    Vi flyttade hit 2004 och har bott här nu i ganska precis 2 år. Våra grannar på samma våning har bott här i 25 år och det måste finnas en anledning Oavsett om man är svensk eller av utländsk härkomst så accepterar man inte vad skit som helst (många olika kulturer bor på Andersberg och Vallås).

Bäckagård har jag varken dåligt eller bra att säga om. Känner inte till området så väl.

Fyllinge är alldeles i sydöstra utkanten och mycket mycket grönområden till hands. Bra för barnfamiljer och busstrafiken är ju helt okej.

Linehed, Gustavsfält och Nyhem är helt okej. Ungefär samma som Andersberg.

Söndrum är oxå bra. Ligger i västra Halmstad.

Lycka till nu i sökandet. Vi kollade heller inte bostaden irl innan vi tackade ja. Bara man får något så kan man leta annat när man väl är här

Jewel och Sancho med änglatvillingar. Nu inne på tagning 2.
  • Edisa

Tack Jewel Girl för ditt långa svar! Glad

Men det är väl så att om jag tar en lägenhet så nollställs jag på sökarlistan och får då svårare att få en ny lägenhet?

Det blir väl så att när vi väl kan flytta så får det bli vad som finns att få. Bara vi kommer till Halmstad!! Skrattande

• lindis66

Hej Bor i halmstad och tycker att du ska kolla lite olika. Bäckagård är kanske inte så roligt, mer jättekomplexområde med massa lägenheter, då är pålsbo bättre som ligger nära, detta är i söndrum men kanske bara finns bostadsrätt, vet ej. Fågelvägen är jättecentralt om man villbo så,ligger på rotorp och är höga hus med massa lägenheter kanske inte så kul men centralt. Annars bodde vi på Nyhem i 1 1/2 år och det tyckte jag var jättebra, centralt och nära till matbutiker, det som inte var så kul var att vi blev av med en massa saker, cyklar och inbrott i förråd mm, men det kan väl råka ut för var som helst kan jag tro.
    Lycka till med allt och skriv gärna i min gästbok om du undrar nåt mer.

• JewelGirl

Vette sjutton om det ens finns en "den som stått längst i listan har först tjing".
    Men har för mig att varje tisdag och torsdag så läggs bostäder in som de första fem som ansöker om får lov att titta.

Hittade denna förklaring på www.hfab.se :
    "Direkt (lägenheter)
    De fem som först anmäler sitt intresse erbjuds visning av lägenheten. Eventuella lägenheter som skall presenteras på denna marknadsplats publiceras tisdagar och torsdagar kl 19.00.
    För att snabbt få fram de lägenheter som publiceras på Marknadsplats Direkt gör du följande: Välj avancerad sökning och Marknadsplats Direkt, tryck sök och då visas endast dessa lägenheter."

Där har man större chans att snabbare få en bostad för längden i kön spelar ingen roll tydligen.

Jag fick ju som sagt en tvåa på Vallås som första bostad. Det var mars 2003. December 2004 flyttar vi till en trea på Andersberg. Så det var inte så svårt den gången att byta när vi väl bestämt oss för att byta upp oss och vi letade väl ungefär 6 månader.

Ta er bara hit så brukar resten lösa sig Dessutom så kan man ju hamna på ett "bra" område men hamna i fel trappuppgång med asjobbiga grannar och då är det mindre bra

• Edisa

Lindis66 - Jo, inbrott riskerar man väl var som.. Tyvärr..

Tycker det är nervöst och pirrigt att söka lägenhet när vi inte vet vad som väntar... Jättebra att ni berättar! Glad

Fågelvägen är väl trevåningshus. Äldre.. Tycker det ser mysigt ut vad jag sett på HFABs sida. . Men vet ju inte alls hur de ser ut inuti... Blir lite tveksam när det är lediga lägenheter där varje månad.

• JewelGirl

Vad är det för storlek på bostad ni söker?

• Edisa

Ringde HFAB för någon vecka sen och kollade om man överhuvudtaget får lägenhet om man är arbetslös. (om det inte löser sig innan vi flyttar). Det var ju inga problem bara man inte har betalningsanmärkningar.

Då sa hon jag pratade med att mina tre år i kön inte räcker till centrala delarna. Där behöver man ha stått sex sju år!! Men att det inte ska vara några problem i ytterområderna.. Sen hur det EGENTLIGEN är med kösystemet är väl osagt...

Tycker nog att de borde vara glada över några nya skattebetalare i kommunen.. Flört

• Edisa

Minst trea, helst fyra..

• Desimanda

Jag bodde i Halmstad på Bäckagården och den kan jag verkligen rekomendera. Trevlig och lungt område med många barnfamiljer.

Stolt mamma till 2 buspojkar och en söt ängla flicka * älskar *
  • Edisa

Tack Micka! Jag gillar Bäckagård, det jag sett.. Vill gärna höra om fler har bott där..

Nu ska jag krypa till kojs. Klockan ringer 04.00.

Natti natti..

• Edisa

Kollar igen om det är någon här som bor på Bäckagård...

Vill gärna höra hur det är att bo där.

• Jojo77

Jag bor på Frennarp och trivs superduperbra. Bästa stället i världen att bo på?

Våra kompisar bor på Bäckagård och de trivs med. Verkar vara trevligt.

• Edisa

Kul!! Hoppas få lägenhet där till sommaren... Glad Gillar Bäckagård för det ligger mitt emellan centrum och mitt älskade HAV............. Glad Glad

Svar på tråden Har tänkt flytta till Halmstad. Vilka områden rekommenderar ni som bor där? Var bor du? Hur är det där?