• Nöjder

Cervixfaktor - Dödar mannens spermier

Hej tjejer!
    Glad att jag hittat denna tråd, då jag kännt mig väldigt förvirrad i några dagar. Gjorde ett eftersamlagstest för några dagar sen, i samband med en pergo-kur, som denna månad gav två fina, mogna ägg. Alla värden har varit på topp. MEN vid eftersamlagstestet visade det sig att inga spermier vid livmoderhalsen levde. Verkligen otäckt. Läkare sa att han inte visste vad detta berodden på, så därför känns det fantastiskt att ha hittat till denna tråd. Vet någon om man producerar antikroppar mot alla spermier, eller bara den nuvarande killen? Dessa antikroppar som livmodertappen utsöndrar, finns dom också i livmodern och äggledarna?
    Jeajea: Lyckades din behandling med skyddade samlag, mannen äter zink mm? Låter komplicerat, hur vet man om sädesvätskan är infekterad?

• Nöjder

Moloko: Ja, visst är det läskigt att se dom orörliga spermierna (fick titta i mikroskopet). Konstigt att min läkare inte visste något, eftersom det trots allt har ett namn - cervix-faktor (eller?)Jag har ätit 2 pergokurer och svarat jättebra. Vid eftersamlagstestet tyckte läkaren att sekretet såg perfekt ut, altså ingen anledning att ta bisvolvon. "Nästa steg är insemination", sa han "men jag tycker IVF är bättre, eftersom så få blir gravida med insemination." Så sa han - vet inte hur mycket man ska lita på detta...Har faktiskt också tänkt beställa Preseed, vet du om det ska kunna hjälpa mot spermiedödarna? Läste i ett annat inlägg att mannen fått äta t ex zink för att stärka spermierna, ska man satsa på det parallelt? Många frågor. Läskig känsla att vara "giftig", himla synd när äggen är så fina. Undrar dock om detdär antigrejset kan finnas även i livmodern, eftersom vi redan gjort 3 misslyckade IVF
    Men, men, skam den som ger sig!

• Nöjder

ezzy: Man kollar hur spermierna mår, senast 10 timmar efter samlag.

• Nöjder

Genom att ta sekretprov från slidan på olika ställen.

• Nöjder

Hejsvejs! Lite tyst på denhär tråden nu, tycker jag
    Har surfat runt lite och upptäckt att antisperma-antikroppar, kan finnas även hos mannen. Har ni gjort grundlig spermaanalys för att kolla detta? Det behöver altså inte vara kvinnan som utsöndrar dessa antikroppar(?). Hur tar man reda på från vem antikropparna kommer? Min läkare är bortrest denhär veckan. Får se om blodproven ger något, fast det kändes som att han kryssade i vilka prov jag skulle ta, lite på må få, eftersom jag tjatade. Han visade mig pappret med alla prov som var möjliga att ta och sa att dessa var har begränsad till. Jag försökte "scanna" igenom listan - letade efter ngt med "NK". Till slut hittade jag något som verkade åt det hållet (fast hur ska JAG veta?) och pekade. "Ja, då tar vi väl den", sa han, typ. Hur går det för er andra?
    Kram

• Nöjder

Skatti: Intressanta grejer! Undrar vad det är för blodprov som man ska göra? Verkar inte som att våra läkare har totalkoll...

• Nöjder

Varje gång jag försöker posta ett inlägg, loggas jag ut och allt försvinner, varför?

• Nöjder

OK, nu gick det såklart, suck, orkar jag skriva allt en 3e gång? Nej, inte just nu, men tråden lever!
    Kram

• Nöjder

Hejsvejs! Trodde ett tag att jag hade hittat en möjlig förklaring, eftersom ett eftersamlagstest visade på orörliga spermier i mitt sekret (som annars såg "jättefint" ut). Gör nu om testet på Sophiahemmet, fast där har dom påpekat att ett sådant test kan bli dåligt OM man äter pergotime, och det var just det jag gjorde vid förra testet. Den dåvarande läkaren, var även den som skrivit ut pergon, och han verkar inte haft någon susning om detta samband, man blir trött...Nästa vecka får jag resultatet från nytt test. Om allt är OK, är jag återigen "bara" oförklarligt barnlös. Om testet igen visar att spermierna ej klarar sig, kommer mitt blod kollas för antikroppar mot spermier.
    Kram på er

• Nöjder

Hej allihop och stort grattis Skatti!!
    Jag är mitt i allt testande just nu. Har heller inte helt fattat vad dom olika felen kan bero på, eller syftet med eftersamlagstest. Mot slutet av veckan är jag förhoppningsvis klokare. Om man spermierne ej klarar sig i sekretet OCH det visar sig på blodprovet, att detta beror på att man har antikroppar mot spermier, då kan ju detta också göra chanserna sämre vid IVF.

• Nöjder

Hejsvejs! Nyhet: Mitt ogenomträngliga sekret beror antagligen inte på antikroppar, utan på en bakterie! Sambon och jag ska båda behandlas med antibiotika. Jag frågade om denna åkomma även kan påverka förhållandena i livmodern, och han svarade ett högt och ljudligt "JA!" Detta kan förmodligen vara en bidragande orsak till misslyckade IVF, med toppembryon, fin slemhinna, oproblematisk stimulering, normalt antal befruktade ägg osv. Vi ska till läkaren på tisdag för att få antibiotika. "Jag brukar kalla hit paren", sa läkaren "eftersom det brukar finnas så många frågor." Så, på tisdag blir jag nog klokare. Fråga på om det är ngt ni undrar, så kan jag passa på att fråga.
    Kram

• Nöjder

ezzy: Dom tog sekretprov från slidan vid ÄL och skickade till ngt labb..

Svar på tråden Cervixfaktor - Dödar mannens spermier