• Moloko

Cervixfaktor - Dödar mannens spermier

Jaha, så har man fått konstaterat att man har vad som kallas Cervixfaktor.
    Någon mer som har detta? Hur stor är sannolikheten att man lyckas med insemination?

*Ledsen*

• Svar på tråden Cervixfaktor - Dödar mannens spermier
  • anny78

Hur får man det konstaterat? *nyfiken*

• JeaJea

Är det när livmodertappens slemhinna reagerar mot infektion genom att skicka ut vita blodkroppar som dödar spermierna? (natural killer cells)

Isåfall så har jag haft det. Det behandlades med att jag fick en kryobehandling och min man fick äta antibiotika, zink och selen i drygt ett år. Under tiden fick vi inte ha oskyddat samlag annat än vid ägglossning. (slemhinnan ska inte bli "smittad" av bakterierna) Han skulle ha utlösning var 3:e dag för att inte bakterier skulle gro i sädervätskan (prostatiter)

Vet ingenting om chanserna med insemination men antar att det är samma sak som ett eftersamlagstest, jag dödade spermierna på 10 minuter och det behövs en halvtimme för dem att simma upp i äggledaren. Målet för andrologen var att spermierna skulle leva i 8 timmar i hans mikroskop efter att de hade varit inne i min livmoder.

• skatti

JeaJea: Hur gick det till slut?

• Moloko

Nä, det är när man konstaterar att ens livmoderslem har antikroppar mot spermier.
    Fick order om att ha samlag igår kl 23, och idag kl 07 tog min läkare ut slem ifrån livmoderhalsen. Sen tittade han i mikroskop och såg att det inte fanns någon rörelse alls bland spermien.
    Mannen spermie-test visade på topp-kvalité.

Känns så himla ledsamt och det hade ju känts lite bättre om man vetat om fler som haft det men som blivit gravida med insemination. Det är nästa steg för oss.

• skatti

Moloko: I vilket steg i utredningen fick ni göra provet? Skulle själv vilja få det gjort innan IVF.....

• Moloko

Är inne på vårt 15:e försök. Ätit 6 kurer pergo, och mannen har fått sitt provresultat att allt är ok med honom.
    Läkaren tyckte vi skulle börja med insemination 3-6 ggr innan vi gjorde provrörsbefruktning.

• skatti

Vi är på vårt 18:e försök, allt är "toppen" enligt läkarna,de tyckte vi hade lika stor chans själva som med insemination så det var inget alternativ tydligen.Men jag undrar ju förstås....

• JeaJea

Moloko: Jo det är samma sak. Antikroppar är vita blodkroppar. Det är ju ett eftersamlagstest ni har gjort. Det kan de göra simulerat också genom att inseminera en klick, låta den vara inne i livmodern en stund och sen ta ut slem och undersöka ifall några spermier lever.

Orsaken till att du är "immun" mot spermier är att du har blivit exponerad av sädesvätska som är infekterad, det behöver inte vara din nuvarande man utan det kan vara någon tidigare partner.
    Förresten måste de göra bakterieodling i hans prostata för att veta det, spermiekvaliteten kan se hur bra ut som helst det är sädesvätskan som har bakterier inte spermierna.
    Vi har gått hos en androlog som har forskat om detta i 25 år. Tyvärr är han avliden. Jag hoppas verkligen att någon har tagit vid där han slutade. Hans idéer var att ta reda på orsakerna till barnlösheten och behandla dem.

Skatti: Vi har tvillingar nu.

• skatti

Så om man inte haft någon annan partner mellan fadern till sitt barn (född-97)och nuvarande mannen så borde detta vara en omöjlighet?

Svar på tråden Cervixfaktor - Dödar mannens spermier