tätte skrev 2006-12-01 07:52:49 följande:
har en familjemedlem som överlevt livmoders- och lymfcancer.Jag vill börja med något som är MYCKET viktigt.PRATA MED VARANDRA! och låt barnen veta vad som händer!Vi pratade mycket i vår familj, men det räckte ändå inte till.prata prata prata. och känner man att man är så trött på att prata om det att man bara vill skrika högt, ta en liten paus, och prata sen igen när alla återhämtat sig.Även om det är omöjligt för en frisk person att förstå alla känslor och tankar hos den sjuke, så är det viktigt att man anstränger sig för att förstå så mycket som det bara går. Samma gäller åt andra hållet. Den sjuke kan inte veta hur det känns att ha en "när och kär" som är sjuk.Förståelsen hjälper verkligen de jobbiga
dagarna.Nu följer lite "osminkade erfarenheter" jag har om familjemedlem med cancer. läs det inte om du inte vill veta.när cellgiftsbehandlingen pågick så gick såväl humör som välmående i vågor.vissa perioder var jättebra och det märktes inte att hon var sjuk, andra gånger låg hon totalt nere och orkade inte ta sig för någonting. Ibland blev hon ofrivilligt elak pga sin egen oro, illamående osv.Det kan vara bra att veta.Att det kommer gå i vågor.Hans hår kan förändras allt ifrån bara lite, tunnhårigare - till helt skallig/fjunig.han kan magra och se "insjunken" ut i ansiktet och få mer tydligt seniga händer och fötter.å andra sidan kan kortisonet få honom att svälla lite... min släkting fick söta korvfingrar ett tag... fast om det berodde på kortisonet vågar jag iofs inte säga... om immunförsvaret sänks för mycket kan det innebära att hela familjen regelbundet under dagarna måste tvätta sig med bakteriedödande tvål innan man har kontakt med honom. och de yngre barnen - som kan bära på förkylningsvirus från skola/dagis, bör kanske undvika allt för nära kontakt under den perioden. OM den perioden nu sker, vill säga.(det fick min släkting att känna sig som en spetälsk )Denna sjukdom lämnar ingen oberörd. ni kommer att ha förändrats, utvecklats, fått andra erfarenheter, hittat er nya sidor om er själva - både positiva och negativa, efter allt detta.Men om ni är öppna med varandra, och verkligen bestämmer er för att förståelsen måste få komma först, då kan detta få ett positivt slutresultat för er.*skickar styrkekramar* och önskar all lycka till i världen till honom och er!
Oj vilken härlig och rak berättelse!