• Honey1982

Mandelflarn?

Någon som har ett riktigt bra recept på mandelflarn??

• Svar på tråden Mandelflarn?
  • AnnaK

Ingredienser 8 st stora:

50 g mandel
    50 g hasselnötter
    50 g flagad mandel
    100 g smör
    1 1/2 dl strösocker
    3 msk vetemjöl
    3 msk mjölk
    1 1/2 msk ljus sirap
    1 msk glukos (finns att köpa på apoteket)
    Så här gör du:
    Skålla och skala mandeln. Hacka den fint. Hacka hasselnötterna fint. Blanda alla ingredienserna i en kastrull. Sjud massan på svag värme någon minut. Klicka ut smeten på papprade plåtar. Grädda mitt i ugnen i 6-8 minuter tills flarnen fått fin färg

• AnnaK

Spröda mandelflarn
    Ingredienser
    Beräknat för 25 portioner
    Till ca 25 flarn:
    100 g sötmandel
    1 dl strösocker
    1 msk honung
    100 g smör
    2 msk vetemjöl
    1 msk mjölk

Tillbehör:
    sorbet

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200º. Hacka sötmandeln
    2. Blanda mandel, socker, honung och smör i en kastrull. Tillsätt mjöl och mjölk när smöret smält. Låt det sjuda 1-2 minuter.
    3. Klicka ut smeten ungefär lika stora som teskedar på plåt med bakplåtspapper. Det är viktigt att de inte ligger för tätt eftersom de flyter ut mycket under gräddningen.
    4. Grädda mitt i ugnen 5-6 minuter tills flarnen fått fin färg.
    5. Vill du ha dem böjda lägger du över dem på en kavel eller en flaska. Låt dem kallna så. Flarnen håller sig spröda i tättslutande burk med lock.

• AnnaK

Mandelflarn:

50 g sötmandel, skållad och hackad
    1/2 dl cashewnötter, hackade
    1/2 dl strösocker
    1/2 msk honung eller glukos
    50 g smör
    1 msk vetemjöl
    1/2 msk grädde

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda sötmandel, cashewnötter, strösocker, honung och smör i en kastrull. Rör om tills allt är sammansmält. Tillsätt vetemjöl och grädde. Rör om och låt sjuda 1 minut.
    4 Bred ut smeten till en rektan-gulär platta på plåt med bakplåtpapper. Grädda mitt i ugnen, cirka 5-7 minuter, så att den får fin färg. Ta ut den ur ugnen och låt svalna en stund. Skär sedan ut avlånga bitar innan den kallnat helt. Hinner den kallna sätt in den i ugnen en kort stund till. Låt flarnen kallna på bakgaller.

• AnnaK

Kokos- och mandelflarn
    25 st
    Ugnstemperatur 175º

Ingredienser
    3/4 dl sötmandel
    75 g margarin eller smör
    1½ dl kokosflingor
    1 dl socker
    1 msk mjölk
    1 msk vetemjöl

Tillagning
    Värm ugnen. Finhacka mandeln. Smält fettet i en kastrull. Tillsätt mandel, kokosflingor, socker, mjölk och mjöl.

Klicka ut smeten glest på plåtar, med bakplåtspapper eller smorda. Tag drygt 1 tsk smet till varje kaka och lägg 10-12 klickar på varje plåt.

Grädda i mitten av ugnen ca 8 min. Låt flarnen svalna något innan de lossas från plåten.

Böj dem över ett spånjärn eller en käpp medan de är varma eller låt dem kallna plant på ett galler.

• Jennie Brunflo

Jag gör mandelflanen i 7 sorters kakor (har du inte den kan jag skriva in recptet sedan).

Klicka ut ganska små klickar GLEST (ca 6 på varje plåt) och grädda. Vill du ha stora så ta lite mer smet men platta ut smeten lite innan du har in plåten i ugnen.

• Jennie Brunflo

Nu har jag läst recepter AnnaK skrivit och mitt recept är inte alls så där krångliga ingredienser...vänta ska jag hämta det...

• Jennie Brunflo

Mandelflarn 150ºC ca 8min

100 g sötmandel (1,5dl)
    1 dl socker
    100 gram margarin eller smör
    2 msk mjöl
    2 msk mjölk
    1 msk ljus sirap

Skålla och skala mandeln. Hacka hälften och strimla hälften. (eller köp färdigt på påse)
    Blanda alla ingredienser i en kastrull.
    Koka sakta upp och låt sjukda under omrörning några minuter.

Klicka ut på bakplåtspapper (ca 6 på varje) och grädda mitt i ugnen till kakorna fått fin färg.

Lägg på käpp eller annat böjd föremål om du vill ha böjda flarn...annars låt de svalna på plåten.

Havreflarn 200ºC 5 min

75 gram margarin eller smör
    1 dl havregryn
    1 dl mjöl
    1 dl socker
    2 msk grädde eller mjölk
    2 msk ljus sirap
    ½ tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull. Häll i allt det andra och rör till en smidig smet.
    Klicka ut på bakplåtspapper (ca 6 på varje) och grädde mitt i ugnen i ca 5 minuter. Lossa och lägg på käpp eller liknande eller låt svalna på galler eller på plåten.

Svar på tråden Mandelflarn?