Inlägg från: FruBåtsman |Visa alla inlägg
  • FruBåtsman

Täbytråden för bebisar som.... part 2

Hej!
    Tack för trevligt fika igår! Vi skulle fota Alice i hennes nya julklänning i förrgår men hon var på så himla dåligt humör, hon gillade nog inte kläderna för hon blev skitsur när vi satte på dem så det blev inga bra kort, så jag ska ta om dem nån dag.

Alice är lite sjuk tror jag eller nåt, vet inte riktigt vad som är fel, hon verkar inte ha mycket feber, verkar inte förkyld heller på nåt sätt, men hon är lite hängig och gnällig och verkar tycka att livet är allmänt jobbigt. Funderar om det är nån tand på gång, jag tycker jag känner nåt hårt nere i käken, men det är svårt att veta vad det är som är fel...

• FruBåtsman

Hej! Nu har vi försökt fota Alice för 3:e gången, men vi får inga bra bilder det är precis som att när man sätter på henne julklänningen så blir hon jättesur. Hon var hur gullig och glad innan som helst men direkt vi bytte om på henne och försökte fota så försvann leendet . Nu börjar jag få panik, måste ju försöka få något julkort...

• FruBåtsman

Hej!
    Idag har jag och Alice bakat kakor och lussekatter, jo, Alice skulle verkligen vara med och "hjälpa" till, tyckte att det var himla intressant med bulldeg...

En fråga till alla er som har bebisar som börjat med smakportioner, har de blivit lite konstiga i magen av det? Alice har börjat få potatispuré och idag även potatis och palsternackspuré, bara några teskedar, men hon pruttar väldigt mycket och verkar ha lite ont i magen... Är det vanligt?

• FruBåtsman

Halloj!
    Här är det fullt upp i julstöket. Vi ska ju ha hela släkten här över jul så det är mycket som ska fixas och stökas.

PhilmKarin: Man ska inte bada bastu med bebisar, inte förrän de är stora nog att säga till om det blir för varmt. Men vi brukar sätta på bastun på lågtemperatur och torka Alice där efter vi har badat henne för att hon inte ska frysa ihjäl (Vi har rätt kallt i huset). Men sen så kan jag ju tillägga att mina svärföräldrar som är från Finland påstår att det är jättebra för bebisar att bada bastu och min man har praktiskt taget levt i en bastu sen han var bebis. De påstod att det är jättebra att sitta med kolikbarn i bastun...

Nu ska vi in till stan och köpa julklappar till några amerikaner, kan inte komma på vad bara, jag har köpt julklappar till dem i 12 år nu och jag har gått igenom det mesta svenska som är roligt... Sen blir de ju äldre nu 18, 15 och 13 år, vad köper man till dem???

• FruBåtsman

Hej!
    Har haft ruskigt mycket att göra, har haft både föräldrarna, svärföräldrarna och svågern på besök och det tar på krafterna, först städat och lagat massor av julmat och sen måste man ju vara trevlig också . Nåja, nu har mina föräldrar åkt hem och mina svärföräldrar och svåger är på mamma mia, så jag har haft en lugn och skön hemmakväll tillsammans med Alice.

Hoppas att ni har haft en riktigt god jul! God fortsättning på er allihopa.

Nu till sömnen: Alice har ju alltid sovit jättebra, typ 7-8 timmar i sträck, men sen hon blev typ 4,5 månader så har hon börjat vakna oftare på nätterna och vill äta mer, det är tydligen rätt vanligt, de behöver mer mat och de har svårare att koncentrera sig på att äta på dagarna så nu får jag känna på hur det är att ha en bebis . Nåja, jag ska försöka komma på nåt som håller henne mättare på natten, kanske snart ska börja med välling eller nåt innan läggning, vi ska nästa vecka undersöka om hon är mjölkallergisk. Hoppas inte det, var själv mjölkallergisk när jag var liten och det är inte kul... Fast idag finns det ju å andra sidan mycket substitut som inte fanns då.

• FruBåtsman

Hej!
    Hoppas att ni alla haft en bra jul och nyår. Vi har ju haft besök i princip hela tiden fram och tillbaka så det har varit fullt upp och det känns skönt att komma tillbaka till rutinerna igen.

Jag måste bara kolla en sak med er. Vad gör man när ens bebis blivit allt för mammig? Alice är ganska mammig av sig och speciellt i perioder (nu är en sån period). Oftast går det bra att lämna henne med pappa om jag åker och tränar eller nåt, men nu så har hon blivit helt vansinnig när jag åker. Hon bara störtgrinar och sen blir hon glad när jag kommer tillbaka och det känns ju inte så roligt för min man... Jag ska bort nästa vecka med jobbet så då kommer han att vara hemma med henne jättelänge (Från 16 - 01) och jag oroar mig för hur det ska gå, kan vi göra nåt för att det ska bli så smärtfritt som möjligt??? Har nån annan haft liknande problem?

• FruBåtsman

Tyck synd om mig, jag har fått vinterkräksjukan. Kan inte ens mata Alice för jag tycker att hennes mat luktar så illa att jag vill bara springa iväg och kräkas, hur ska jag göra?

• FruBåtsman

Smurfan: Nej, H är på konferens med jobbet och kommer hem 21.30 ikväll, typiskt när man är sjuk. Jag har nu sovit i flera timmar (Alice också otroligt nog) och mår lite bättre, men jag vet inte om jag vågar äta något...

• FruBåtsman

Hej!
    Känner mig bättre idag, fast har fortfarande ingen aptit, har just tvingat i mig en liten rostad macka, men det går inte ner nåt mer. Jag tror att Alice har fått det också för hon spyr ganska mycket och har väldigt löst bajs, men hon verkar inte må dåligt i övrigt, fast jag har för mig att de sa till oss på mammagruppen att bebisar inte drabbas lika hårt.

Kan tyvärr inte komma på fikat på måndag . Jag skulle egentligen varit till jobbet på ett möte idag, men eftersom jag har vinterkräksjukan ville de inte att jag skulle komma och har skjutit upp det till måndag .

• FruBåtsman

Äntligen har jag blivit människa igen !

Apropå gröt, Alice har ju varit grötälskare och bara vräkt i sig gröt tills för 3 dagar sen, nu vägrar hon gröt... Vad ska jag göra? Kanske också ska prova med fruktpuréerna. Känner nån annan till det, att de bara plötsligt slutar gilla gröt. Min kompis berättade att hennes son åt gröt med god aptit tills han var 10 månader då tvärslutade han, men det känns ju tidigt om Alice ska sluta nu, när hon är 6 månader... Provade ny gröt igår och då åt hon några skedar, men sen började hon spotta ut den.

Idag ska vi på 6-månaders kontroll, det ska bli kul att se hur mycket hon har vuxit .

• FruBåtsman

Hej!
    Måste fråga, hur mycket äter era bebisar (ni som har runt 6 mån bebisar) till lunch? Ska de äta en hel liten burk, eller hur mycket är det normalt att de äter? Hur ofta ger ni dem vanlig mat typ frukost, lunch, middag eller mellanmål?

• FruBåtsman

Hej!
    Tack för informationen om maten, Smurfan och Lundelus äter inte era pojkar något på nätterna längre? Alice vaknar ca 2 ggr natt och är jättehungrig verkar det som fast hon får gröt på kvällarna. Ska försöka börja trappa ner amningen mera nu också, men det är lite svårt, man använder ju det som tröst också och det funkar ju alltid.

PhilmKarin: Kul att resa bort, vi tog med kläder till Alice, blöjor (fast det fanns där, men ganska dyrt), flaskor, barnmat, gröt, solskydd, vi hade vagnen med och det var bra, hon kunde somna i den när man var ute och åt på kvällarna. Sen är det bra att ha lite leksaker till flyget så de har nåt att pyssla med.

• FruBåtsman

PhilmKarin: Man köper plast på flygplatsen för 30 kr och så plastar man in den, man ska helst ta av hjulen också, på vår vagn var det väldigt lätt, så vi gjorde det.

• FruBåtsman

Oj såg nu de verkar ha höjt priset på plasten för vi fick betala 30 kr.

• FruBåtsman

Hej hå!
    Kom hem från Göteborg igår, ska åka till Finland på torsdag så här är det fullt upp.

PhilmKarin: När vi flög till Teneriffa så ammade jag bara, men när vi flög tillbaka så fick hon en burk mat, de värmde den på planet så det gick jättesmidigt, sen ammade hon ju också som vanligt.

Ha en trevlig resa !

Du också Bettiz, är lite avundsjuk!!! Hade ju tänkt vinna en massa pengar i Göteborg, men tyvärr blev det inget annat än resan dit och 5 sek i TV .

• FruBåtsman

Jo, jag har varit med i ett sånt program, tyvärr gick det ju inte som jag hoppats . Det har inte sänts ännu, vet tyvärr inte exakt när det ska sändas, vet inte om jag törs tala om det här heller . Nåja, det var ju kul att vara med på inspelningen . En ledtråd är att det sänds på helgerna...

• FruBåtsman

Oj, hoppsan nu kanske jag försagt mig alldeles för mycket, jag fick ju skriva på att jag inte skulle avslöja nåt förrän det sänds... Nåja, jag har ju inte avslöjat vilket program det är än, så jag kanske klarar mig .

• FruBåtsman

Hej!
    Kan vi inte köra måndagsfikat på passagen istället. Det är alltid trevligt att komma till Täby c ibland också .

Svar på tråden Täbytråden för bebisar som.... part 2