• Marre76

Njurbäckeninflammation

Någon som har haft njurbäckeninflammation och kan berätta hur detta kändes och hur läkaren kom fram till att det var detta?

Har haft ont på vänster sida av magen i tre dagar nu, värken blir bara värre och nu gör det även ont när jag kissar, inte att det svider utan det gör ont i hela urinblåsan. Är gravid i vecka 38 så har ju trott att det vart förvärkar, men börjar nu tvivla.

• Svar på tråden Njurbäckeninflammation
  • maho0822

be att få göra en urinodling för att spåra ev bakterier i urinen.

• Rorca

Hejsan
    Nu ska vi se om jag kan förklara lite

Njurbäckeninflamation får man om en urinvägsinfektion gått för länge och hamnat upp i njurarna.
    Jag har haft njurbäckeninflamation men råkade vara utomlands just då så jag förstod inte vad läkarna sa. Men jag kan säga det gör fruktansvärt ont...

vad du ska göra är att lämna ett urinprov för koll för bakterier alltså om du har en urinvägsinfektion.

Men något man med kan tänka på om Urinprovet är helt ok
    är att av graviditetens växande livmoder kan urinledare bli klämda och även njurar hamna i kläm som ger liknande smärta och symptom.
    Det kan med göra fasligt ont jag hade det första graviditeten runt vecka 25 eller om det var något senare.
    På mig gick det över efter ett par veckor men det finns de som får dras med det tills graviditeten är över.
    för att kontrollera sådant används ultraljud för att checka hur njuren ligger kontra livmodern. behandling blir då smärtstillande för det är inget direkt man kan göra.

Så är urinprovet ok.. så ta upp det med läkare/barnmorska och få kollat om det ev kan vara klämd urinledare eller njure som orsakar smärtan.

jag antar att man får göra tätare urinodlingar om man är på verkad vid njurarna av att det är trångt och ja blir det för akut så kanske man får föda sin bäbis lite tidigare än planerat.
    jag är osäker på hur det går till eftersom mitt onda faktiskt gick över efter ett tag.

Önskar dig massor med lycka till och du ska defenitivt söka för det först urinprov sen ev en koll hur trångt det är för njurar osv.
    för smärtan är ju outhärdlig att ha.

• Rorca

Litet tillägg

Njurbäckeninflamationen den smärtan satt mer i ryggen
    medans den klämda smärtan satt i rygg/sida.

ont så jag knappt kunde stå upprätt hade jag.
    så det var bara att söka akut för min del.
    så tveka inte med att lämna in proverna innan det blir så ont OM det nu ens blir det.
    det kan ju bara vara irriterat vi får hoppas du slipper ha ont tjejen.

• Fez

Jag hade njurbäckeninflammation för några år sedan. Det började med att jag fick ont längst ner i ryggen när jag satt ner. Ett urinprov visade att ja hade haft urinvägsinfektion en tid utan att märka det. Till slut kunde jag varken sitta, stå eller ligga ner, så ont hade jag. Smärtan satt i ryggslutet, runt höfterna och framåt/neråt. Röntgade njurarna och fick sen diagnosen njurbäckinflammation. Fick medicin och det gick över på ett par veckor, men fy fasiken vad ont det gjorde! Tycker du ska söka läkare om du har så ont.

• Marre76

Har nu kommit hem från min BM. Hon kollade mitt urin som visade 0 på allt. Jag fick en läkartid till i morgon för att göra ett ultraljud. Hon trodde inte att det var någon infektion eller inflammation men däremot att något är i kläm. Det visade sig däremot att jag ökat mitt SF mått med 3 cm på en vecka och gått upp 2 kg i vikt plus att jag hade lite höjt blodtryck och med tanke på min smärta och att jag har förhöjda levervärden kommer läkaren i morgon ta ett beslut på om jag får sättas igång eller inte.

Tack för era bra svar. Det jag inte visste om njurbäckeninflammation vet jag nu, även om det nog inte är det jag har.

• Rorca

fast det är väl inte en sticka de ska ta för UVI.
    ok jag vet inte hur avancerat erat MVC är men här skickas sådana prover iväg på odling och så får man svar någon dag senare.

• Marre76

De tog både urinsticka och skickade iväg mitt urin på odling. Får reda på resultatet på odlingen senast fredag. Stickan visar om det finns bakterier i urinen bland annat, något som det inte fanns.

• Rorca

ah då är jag med :)
    hoppas du får bukt med din smärta.

• lenlag

Jag har haft njurbäckensinflammation 2 gånger pga UVI som gått för långt (får UVI väldigt ofta, och jag märker aldrig att jag har det). Den första gången gjorde det rent ut sagt svinont. Jag mådde illa och kräktes värre än värst och smärtan jag hade i magen kan nog beskrivas som konstant magknip och håll. Andra gången jag hade njurbäckensinflammation var i september detta året och då märkte jag inte mycket annat än att urinen var grumlig och att jag kissade väldigt lite men väldigt ofta. Så misstänkter du att det är något med urinvägarna så kolla det direkt. Det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite så att det går för långt.

Svar på tråden Njurbäckeninflammation