Njurbäckeninflammation
Hejsan
Nu ska vi se om jag kan förklara lite
Njurbäckeninflamation får man om en urinvägsinfektion gått för länge och hamnat upp i njurarna.
Jag har haft njurbäckeninflamation men råkade vara utomlands just då så jag förstod inte vad läkarna sa. Men jag kan säga det gör fruktansvärt ont...
vad du ska göra är att lämna ett urinprov för koll för bakterier alltså om du har en urinvägsinfektion.
Men något man med kan tänka på om Urinprovet är helt ok
är att av graviditetens växande livmoder kan urinledare bli klämda och även njurar hamna i kläm som ger liknande smärta och symptom.
Det kan med göra fasligt ont jag hade det första graviditeten runt vecka 25 eller om det var något senare.
På mig gick det över efter ett par veckor men det finns de som får dras med det tills graviditeten är över.
för att kontrollera sådant används ultraljud för att checka hur njuren ligger kontra livmodern. behandling blir då smärtstillande för det är inget direkt man kan göra.
Så är urinprovet ok.. så ta upp det med läkare/barnmorska och få kollat om det ev kan vara klämd urinledare eller njure som orsakar smärtan.
jag antar att man får göra tätare urinodlingar om man är på verkad vid njurarna av att det är trångt och ja blir det för akut så kanske man får föda sin bäbis lite tidigare än planerat.
jag är osäker på hur det går till eftersom mitt onda faktiskt gick över efter ett tag.
Önskar dig massor med lycka till och du ska defenitivt söka för det först urinprov sen ev en koll hur trångt det är för njurar osv.
för smärtan är ju outhärdlig att ha.