• Bellbox

Fler som ser "prickar" framför ögonen??

Finns det fler här som liksom jag ser svarta prickar & såpbubble-liknande figurer om man t.ex en väldigt ljus dag tittar på himlen eller på en vit vägg??
    Rör man ögonen fladdrar de förbi i synfältet och "dalar" sen ner...

Har fått veta att det heter glaskroppsgrumlingar (kallas även "flug-seende" då det kan likna små flugor i synfältet)

Usch vissa dagar är de hemskt irriterande, andra dagar är de helt ok...

Ville bara höra om detta är "vanligt" ? (är tydligen vanligt efter 60-års åldern-50%-men jag är ju bara hälften så gammal)

• Svar på tråden Fler som ser "prickar" framför ögonen??
  • Bellbox

Åhhhh en "kompis"
    Hur upplever du det? Har det förändrats över tiden? Har du fått någon förklaring någongång?

• HaJoMi

Ja men så har ju jag det på ena ögat En svart prick som kan irriterar ihjäl en, speciellt när man ska försöka sova i ett ljust rum och den "flyger" framför ögat.

• Elute

Min man har samma problem, han sökte på vc och de sa att det inte var någon fara, utan är ögonen som "åldras" i förtid. Ganska vanligt. Är tydligen döda celler som "simmar omkring". Tror jag.

• claudialw

jag har det åxo....gör äkligt

• Bellbox

Nu minns jag vad Läkaren sa: att glaskroppen lossnar från bakre ögat (vilket sker naturligt med åldern samt hos vissa närsynta) och att det vi "ser" är proteiner som ligger & flyter i glaskroppen.. Vi ser alltså SKUGGORNA av dessa proteinbitar

MEN; OM man får större partier snabbt eller om man del av synfältet plötsligt är skuggat helt svart(som en rullgardin) så kan det istället vara näthinneavlossning & DET måste man åtgärda snabbt!
    det var därför jag fick åka in för undersökning, för de ville utesluta det eftersom jag just uptäckt dessa "prickar".

Känner mig orolig att detta ska konstant förvärras eller så...
    Känner mig "lurad" på något sätt då ingen NÅGONSIN sagt att detta kan hända.... Låter dumt, jag vet, men ögonen är ändå j*ligt viktiga Känns ibland psykiskt påfrestande

• Blå Flygare

Fast mins försvann när jag opererade för grå starr, fast de sa att de inte skulle försvinna då.

• hepe

Intressant. Jag har haft som långa trådar med lite mörka prickar i flera år. Jag är mycket närsynt så det kommer väl därifrån.

• Bellbox

hepe: låter precis som mina!
    men jag är INTE närsynt, vad jag vet... Dum fråga kanske; men vad är typiskt för närsynthet? Är det att man ser mycket bättre på nära håll än på långt? Själv tycker jag att jag ser bra på båda "håll"

Har det FÖRVÄRRATS hos er som upplever detta?

Svar på tråden Fler som ser "prickar" framför ögonen??