• Bellbox

Fler som ser "prickar" framför ögonen??

Finns det fler här som liksom jag ser svarta prickar & såpbubble-liknande figurer om man t.ex en väldigt ljus dag tittar på himlen eller på en vit vägg??
    Rör man ögonen fladdrar de förbi i synfältet och "dalar" sen ner...

Har fått veta att det heter glaskroppsgrumlingar (kallas även "flug-seende" då det kan likna små flugor i synfältet)

Usch vissa dagar är de hemskt irriterande, andra dagar är de helt ok...

Ville bara höra om detta är "vanligt" ? (är tydligen vanligt efter 60-års åldern-50%-men jag är ju bara hälften så gammal)

• Svar på tråden Fler som ser "prickar" framför ögonen??
  • Bellbox

Blå myran: Är det vanligt med grå starr när man är ung? Hur märkte du det?
    Skönt att prickarna försvann i ala fall

• Flutterby

Sådär har jag haft så länge jag kan minnas! Inget som stör direkt, men lite irriterande ibland kanske.

• Lookaa

Ja precis som du säger är det glaskroppsgrumlingar. Ingen fara, nästan alla har såna och blir störda mer eller mindre.

Det är ingen fara med dessa grumlingar!

Vill bara att alla ska vara vaksamma på att om ni istället börjar se blixtrar iställer för "flugorna" (svarta prickarna). Då kan nämligen glaskroppen börjat dra i näthinnan (glaskroppen skrumpnar när man blir äldre därav kan näthinnan dras med lite när glaskroppen "lossnar") detta kallas glaskroppsavlossning. Är i sig inte farligt men detta bör kollas upp så att det inte övergår till en näthinneavlossning!

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Kram Optikern

• hepe

Jag ser inte på långt håll. Min syn blir sämre för varje år men med "snörena" vet jag inte. Jag tänker inte så mycket på som. Det är svårt att säga om dom blir mer eller inte.

• Bellbox

Lookaa: Tack för dina förklaringar
    Blir det alltid FLER med tiden?
    Har du själv upplevt dessa grumlingar?
    Är det ett sämre "tecken" om man fr det som ung jämfrt med som 60-åring?

• ALICIA80

Jag har sådana jag med. Framförallt i ett öga. Var o kollade upp det i mars detta året och det var som sagt inte heller någon fara. Har bara väldigt svårt att släppa det då dom alltid syns när man är ute när det är ljust.Eller framför datorn osv hehe.
    Sen hur man skall göra för att lägga det bakom sig och inte gå runt o känna efter om det blivit mer eller om det har börjat blixtra det vet jag då inte hur man gör. Jag har svårt för det men måst ju lita på läkaren. Kan ju inte springa dit var o varannan dag heller.

• Lookaa

Jag är inte jätte insatt i det här med glaskroppsgrumlingar. Men ofta blir det fler då glaskroppen mindre lös med tiden. Jag har själv bara upplevt dessa trådar som några av er beskrivit det som. Att man bara ser de ibland är för att trådarna i glaskroppen flyttas (flyter omkring) när man tittar i olika riktningar.

Grumlingarna tor jag inte är någon fara med, men det är väl om man får en glaskroppsavlossning som ung som man ska hålla lite koll på att man inte får näthinneavlossning. Men jag hade en tjej i min klass som hade haft glaskroppsavlossning men det var ingen fara med det! (hon är lika gammal som mig 23 år)

Hoppas det var till nytta för er!

Nu måste jag gör mig klar för att gå till frissan!

• Blå Flygare

pixter: Nej, det är mycket ovanligt. Jag såg illa länge innan jag fattade att det var något fel. Första var att jag blev bländad väldigt lätt, nästa att jag hade svårt att känna igen folk på avstånd, men jag upplevde inte det som att se dåligt (trodde jag blivit knäpp istället). Sedan började jag "hallucinera": se regn när det var uppehåll och vita ytor "sprakade": Sedan såg jag så mycket sämre att jag tyckte det var dags för nya glasögon, o när optikern inte kunde få mig att se bra med nya glas sökte jag till ögonläkare. Borde ju ha sökt ögonläkare när jag inte längre kunde se i motljus, men ibland är man korkad

• Blue Banana

Jag har också så! på en ögat strax ovan synfältet en liten mörk prick...

Är det damm?
Svar på tråden Fler som ser "prickar" framför ögonen??