• gnorkis

nån med katt?? mat??

har en katt jag skaffade nyligen, ingen unge utan en på två år... läste i en kattbok att det skadar förmodligen inte katten att ge den fisk men vetrinärer avråder... men jag har hört massa folk som ger katterna fisk...

vad ger ni era katter förutom kattmat?? får de fisk? kokt eller rå??

han får annars bara torrfoder, från zooaffären och INTE från ICA, för han tål inte burkmat. de förra ägarna gav han smör och sånt så han har några hekto för mycket men han är inte fet så vi hoppas kunna banta ner han. de gav han rå kyckling. det kan väl inte vara bra med tanke på att rå kyckling innehåller så mycket bakterier...

• Svar på tråden nån med katt?? mat??
  • Ajsing Bajsing

gnorkis:

Min ena katt är 12 år och har käkat torrfoder i nästan hela sitt liv.. hon mår fint o e pigg o leksen...
    Tror att de flesta katter blir sjuka på ålderns höst oavsett vad de käkar... Organ o sånt slits ju ut...

Visst kan katter få njursjukdomar men det får inte alla.. jag tycker du ska ge katten torrfoder... Antingen Bilanx som jag tycker e bra eller Royal canin aom jag hört e bra..

Sen tål ju djur olika matsorter... jag äter ju inte all mat och det gör ju inte djur heller

• Sanda

Mina små får bara royal canin för perser katter. Dom mår utmärkt på det, aldrig varit sjuka, har jättefin päls och i stort sätt inga hårbollar. Sen jag började med den så har dom vägrat äta något annat så jag (och dom) är så nöjda med det. Ena kissen gillar dock räkor!

• Ajsing Bajsing

nyatag:

Min katt älskar blandfärs.. har hänt jag har gett henne en liten bit *skäms*

• gnorkis

ajsing bajsing det har du rätt i... fortsätter i allafall att ge den fisk. fått massa bra råd här... tack...

• LadyBirden

Hmm.. min katt får endast torrfoder (vill inte köpa hem vatten).
    Köper fodret hos veterinären, dyrt säger en del men har räknat ut att hon äter för 2-3 kr /dag så fodret är drygt. Och då äter hon inte helfodret utan ett dyrare foder anpassat för gamla katter, hon är 14 år.
    Hon får även lite kött eller fiskrester från middagen men jag brukar blanda det med potatis eller ris vilket vi nu har till.
    Matrester får hon inte mycket av utan mer som godis.
    Detta har hon levt på i alla sina år och inte varit sjuk en enda gång, mår prima...

• ida06

Javisst kan dom få det, i princip alla kastererade katter går upp i vikt, men det har ju med att göra att dom blir lata och bara äter och sover inte är ute och jagar råtter och så.
    Men katter äter väll egentligen kött eller? Det är väll vi människor som börja med burkmat.

• gnorkis

ida japp de tar ju sorkar å sånt ute. burkmat växer ju inte naturligt på träden vår katt e verkligen lat. den ligger å sover i soffan mycket hehe...

• Mirris

Jag ger min katt bara torrfoder. Eukanubas för vuxna katter. Dyrt som skrutten, men han mår toppen.

Mina andra katter åt samma mat. Denice blev nästan 19 år... Sixten vet jag inte hur gammal han blev (flyttade in här plötsligt bara). Han var rätt gammal redan när han kom. Amanda blev inte så gammal, bara 12, men då fick hon cancer.

Så alla mina kissar har mått bra av att äta torrt foder.

Provade ett tag att ge vanlig burkmat.. Friskies gick bra, men så hade jag köpt Whiskas en gång.. o jämrans vilken diarré dom fick. Torkade skit ÖVERALLT.

Svar på tråden nån med katt?? mat??