• Anonym (äcklad!)

åderbråck i underlivet.

Hej!
    Jag är gravid i v 28 och för ett par veckor sedan upptäckte jag att jag hade fått ett bråck på ena blygdläppen. Har fått lite åderbråck på ena benet också, men inte så farligt. Tycker det är illa nog att få det på benen. Sen att få det där nere. Är totalt äcklad av mig själv.
    Min sambo är inte så där mycket för sex just nu, men jag vill absolut inte ha sex nu när jag fått detta. Inte speciellt vackert. Vill inte att han ska tycka att jag är motbjudande om han skulle se det. Vill inte ens berätta det för honom.
    Har hört att det brukar försvinna efter förlossningen, men gör det verkligen det?
    Tycker det är så äckligt att jag inte ens vill att de på förlossningen ska se det. Visst - jag är patetisk. Det kunde varit mycket värre. Jag har inte besvär av det än, men det är illa nog ändå. Suck!!
    Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägget, men är så frustrerad över att man inte kan göra något åt det. Vill ju vara fin för min sambo.

• Svar på tråden åderbråck i underlivet.
  • Anonym

Vad sorgligt det låter att leva i ett förhållande där man är rädd att ens sambo ska tycka att man är äcklig. Ta upp det med din bm, hon kanske kan hjälpa dig med åderbrocken.

• Anonym (äcklad!)

Han hade säkert varit förstående, om jag känner honom rätt. Men jag tycker själv att det är motbjudande. Känns förnedrande att behöva berätta. Bara tanken på att han skulle se det. Nej tack!
    Säkert jag som har hemskt dåligt självförtroende, men det har aldrig varit min starka sida.

• Anonym

jag har också åderbråck där, men min sambo ha tagit det jättebra och bryr sig inte alls, däremot var han lite orolig innan jag var hos gynekologen. Man får mixtra lite m ställningar för att det inte ska göra ont men annars har det inte varit ngt problem för oss..o d ska försvinna efter förlossningen säger de...

• Anonym (haft det)

Jag hade åderbråck när jag var gravid och det var inte vackert och det var jobbigt att gå mycket pga tyngden nedåt.
    Är det ditt första barn? Det brukar nästan vara lite vanligare om man har fått fler än ett. Min bm rådde mig att föda på sidan åt det håller där jag inte hade bråcket för att avlasta det lite för bråcket kan spricka under förlossningen. Mitt bråck gick tillbaka efter ca 5 månader helt efter förlossningen men däremot är det snyggare att få ärret snyggt om man spricker efter förlossningen pga åderbråcket men det får jag leva med så min ena inre blygdläpp hänger lite mer än det andra
    Man ska vila med benen högt upp så mycket som man kan, undvika att gå mycket i trappor, kyla av med is i påse där bråcket är brukar lindra och få ner svullnaden lite mer. Undvika att stå mycket och lyfta tungt. Vet att vissa tom kan bli sjukskrivna om det är besvärligt i arbetslivet, det blev jag men även med andra orsaker tillsammans med detta då jag var gravid.
    Att ha sex ökar också blodvolymen i underlivet som gör att det kan bli större så ha inte sex alltför ofta.

• Anonym (också haft)

Fick åderbrock på båda blygdläpparna andra graviditeten och jag kan trösta dig med att det går bort. Mina försvann nästan på en gång. Är snart 2 månader sedan jag fick barn och de är borta.
    Hoppas det ordnar sig för dig!

• Anonym (äcklad!)

Tack för alla svar!!!
    Detta blir mitt andra barn och jag fick inga åderbråck vid min tidigare graviditet. Åderbråcket sitter på yttre blygdläppen. Är det ändå risk för att det spricker vid förlossningen? (Låter otäckt)Försvinner det ändå?
    Tror att jag bara fått det på den sidan för att det började med bråck i den ljumsken- så trycket har ju blivit större där. Har bråck längs med hela det benet- inte så farligt än dock, men det kommer nog från att någon ven sitter i kläm i ljumsken. Annars brukar man ju få det nere i benet först och inte i ljumsken. Har inget alls på andra benet.
    Jag och min sambo har bara haft sex en gång sedan jag upptäckte det. Om vi ska ha sex, så har jag sagt att det får bli innan vi ska gå och lägga oss. För att slippa belastning på bråcket sen. Just för att det blir mer blodfyllt då och ömmar och har sig.

Någon mer med erfarenhet av detta??

• Anonym (äcklad!)

Puffar upp denna tråd! Finns risken att ett åderbråck på yttre blygdläppen spricker vid förlossningen?

• Anonym

det har jag aldrig hört. hade åderbråck på båda blygdläpparna vid första graviditeten. Nu andra ggn är det på båda, svullet och mkt värre.. Gjort ont som attan och ser förjäkligt ut. Har även benen fulla med åderbråck så det känns just nu som att det värsta med hela förlossningen är att behöva åka in o visa upp sig såhär

Vi har sex ibland. om jag hunnit ligga ner en stund innan sexet så brukar svullnaden lägga sig litegrann. Inför min sambo skäms jag inte, såhär gör graviditeten med min kropp, det är inget jag kan påverka i nuläget.

Att bråcken ska spricka låter ju hemskt men kanske inte så konstigt pga tryck emot dem. Då spricker de väl och så går blodet ut i vävnaden och orsakar "blåmärke" istället för bråck?
    Jag hade ju massor av bråck första grav som sagt, men fick inga men efteråt. Sprack i slida o mellangård vid förlossning men vad som hände med åderbråcken vet jag inte, de försvann iaf ganska fort när livmodern slutade strypa blodtillförseln "dit ner".

Orora dig inte. De kan fixa oss med nål o tråd när detta är över. o även om man blir "fulare" nertill pga spruckna bråck så är det nog inget som känns.

Svar på tråden åderbråck i underlivet.