åderbråck i underlivet.
Jag hade åderbråck när jag var gravid och det var inte vackert och det var jobbigt att gå mycket pga tyngden nedåt.
Är det ditt första barn? Det brukar nästan vara lite vanligare om man har fått fler än ett. Min bm rådde mig att föda på sidan åt det håller där jag inte hade bråcket för att avlasta det lite för bråcket kan spricka under förlossningen. Mitt bråck gick tillbaka efter ca 5 månader helt efter förlossningen men däremot är det snyggare att få ärret snyggt om man spricker efter förlossningen pga åderbråcket men det får jag leva med så min ena inre blygdläpp hänger lite mer än det andra
Man ska vila med benen högt upp så mycket som man kan, undvika att gå mycket i trappor, kyla av med is i påse där bråcket är brukar lindra och få ner svullnaden lite mer. Undvika att stå mycket och lyfta tungt. Vet att vissa tom kan bli sjukskrivna om det är besvärligt i arbetslivet, det blev jag men även med andra orsaker tillsammans med detta då jag var gravid.
Att ha sex ökar också blodvolymen i underlivet som gör att det kan bli större så ha inte sex alltför ofta.