• chase

Köksrenovering

Vi ska snart renovera vårt kök och jag har börjat fundera. jag är helt på det klara med att jag ska ha ett vitt Ikea-kök, men hur ska de övriga färgerna vara? jag vill gärna ha vit panel på väggen och vit tapet, men blir det för mycket med vitt kakel också? Det ska vara lantköksstil eftersm vi bor i ett 30-talshus och har sådan stil i övriga huset.

• Svar på tråden Köksrenovering
  • MiIou

Vi har typ exakt så. Luckor vit ståt, vit panel bakom, inget kakel, däremot har jag vita väggar med inslag av gult i färgen, den ser vit ut om man bara kollar på väggen, men mot köksluckorna går den åt gult. Vi har valt att måla väggarna.

• panki2

Vi vill också har nästan bara vit men vi har valt ett lite mörkare klinkers golv och en lite mörkare bänkskiva. Det du beskriver låter jätte snyggt! Tycker man att det blir för vitt kan man köpa färgglada gardiner istället.

• Indran

Vad roligt! Vi planerar också kök nu i 30-talsstil eftersom vårt hus är från den tiden. Vi är också inne på IKEA ståt-luckor men jag vet inte vilken bänkskiva vi ska välja, inte heller golv. Min man vill gärna ha laminat på båda eftersom han vill slippa underhåll och att det inte ska bli slitet snabbt. Vad har ni valt och hur tänker ni?

• Nyckelpigan80

Vi har renoverat vårt kök i gammaldags stil. Har oxå ljusa färger men mörkt kakel och ekbänkskiva, för att det inte ska bli så kallt...
    Kolla gärna i mitt galleri för inspiration.

Lycka till!

** Pigan med sagornas vackraste lillprins, 6 månader**
  • chase

Indran: Vi har också tittat på Ståt-luckorna. Helst av allt skulle jag faktiskt vilja ha glaskakel 10X10 cm, ni vet sådant som skiftat i turkost, men det är ju inte alls lant-stil. Skulle det bli för stor stilbrytning, tro?

• chase

nyckelpigan: Vilket fint kök ni har, men vilket märke är det? Jag har samma köksgardiner som ni har i ert matrum köpta på Jysk, fast mina är bara en slät kappa. Skitsnyggt mönster.

• Indran

Nyckelpigan: Vad snyggt! Är det riktigt trägolv? Oljat, lackat? Var har ni köpt köket?

• Indran

Chase: Tror det skulle bli snyggt med turkost till. Det blir väl inte klockrent gammalt lantkök, men huvudsaken är ju att ni gillar det. Och det kanju bli lite modernt lantligt...

• Nyckelpigan80

Köket kommer från Elektrolux Home.

Golvet är ett massivt furugolv (DalaFlodagolv tror jag), vitbehandlat på nåt vis från fabrik, sen har vi behandlat med hårdvaxolja (Osmo) för att det ska hålla sig fint länge. (Inte så smart att ha ljust trägolv och småbarn...)

Gillar oxå gardinerna! Tycker det är snyggt när man har nåt modernt som bryter av det gamla lite...

• chase

Nyckelpigan: Det där köket från Home var jag inne på länge. Tycker det är skitsnyggt, men min man säger att det blir alldeles för dyrt jämfört med Ikea. Vad fick ni betala om jag får vara ofin att fråga?

• Nyckelpigan80

Det är svärmor som ritat och sålt köket, så vi fick ett bra pris kan jag säga... Flört 
    Det är dyrare än IKEA, men vi fick otroligt mycket hjälp, vilket man kanske inte får av IKEA....

• panki2

I vår lght använde vi ståtluckan och jag var jättenöjd med det. Vi hade ek bänksiva men det ångrade jag eftersom det var så mykt med att olja och så.. lite lat kanske, dessutom blev det fläckar ganska lätt. Men snyggt var det! Nu ska vi göra vårt kök i huset vi bor i och vi kommer att välja IKEAs kök i gen för vi var så nöjda med det förra gången men jag tror vi tar ngn annan skåplucka denna gången (men fortf. vit).

• chase

Träbänksivor i ek och valnöt är ju sååå snyggt, men som sagt alldeles för jobbkrävande för lata mig, tror jag. Jag kommer att välja laminat. De snyggaste Ikea-köken tycker jag är Ståt, Lidingö och Ädel-vit. Ädel-vit har dock en ful vattrad vitrinlucka. Varför har man inte klart glas. Man vil ju se det fina porslinet som man lyser upp!

• Indran

Chase: Vilken laminatskiva tror du ni kommer ta? Vi har varit inne på den som är stenmönstrad svart.

• panki2

Jag gillar också Lidingö eller Ädet-vit. Kan inte riktigt bestämma mig. Jag är också inne på den som är stenmönstrad svart för den går så fint ihop med vårt klinkergolv och är fint till allt det vita. En sak som vi inte var så nöjda med IkEA dock var att vi inte fick alla varor på samma gång som lovat, vi fick vänta på bänksivan i en månad vilket gjorde att vi inte kunde sätta i diskhon och diskmakinen. Vi fick diska i badkaret men det är glömt nu. Hoppas att vi får allt denna gången...

• chase

Indran: ingen aning. Så långt har vi inte kommit än tyvärr. Men stenmönstrat är snyggt. Jag förstår mig inte på dem som tycker att ett material måste bestå av det den föreställer, tex stenmönster, då ska det vara granit. Laminat är ett underbart material för oss stackars utarbetade människor.

Svar på tråden Köksrenovering