• Anonym

Straff för skottskada?

Vill inte berätta hela historien om varför och så (för det törs jag inte) men vad får man för straff om man skadskjuter någon med ett jaktvapen? Jag är beredd att gå så långt för att försvara mig själv och vår dotter mot en annan man. Polisen kan jag inte räkna med om han bryter sig in, för det tar minst 40 minuter för dem att komma hit.

Denne mannen är galen och skulle kunna skada både mig och vår dotter bara för att hämnas på min sambo. Vi har inga anmälningar på honom sedan tidigare (har inte vågat)

• Svar på tråden Straff för skottskada?
  • Anonym

Har råkat ut för exakt samma sak, hade ett hagelgevär under sängen länge eftersom dat är stört omöjligt att fly med två små barn, pratade med polisen o dom sa att detskulle gå som självförsvar...
    Lyckligtvis hände ingenting, men jag hade skjutit (jag till och med övade på att ladda snabbt eftersom jag inte vågade ha det laddat med tanke på barnen).
    Prata med polisen där du bor o lycka till!!!!

• Autumn

Oh, tack så hemskt mycket!! Det är just ett hagelgevär, ladda och skjuta är jag bra på.. Så det blir självförsvar, bra att veta... Vill ju helst inte behöva skjuta någon, men har man inget annat val, så kommer jag att göra det. Och då ser jag nog till att hans lem blir obrukbar för resten av livet...

• pups

oj då hoppas det här blir bra ändå...

• Winnie

Det blir ju en bedömning efteråt, det går aldrig att säga helt säkert i förhand eftersom det är beroende av så många omständigheter. Men generellt låter ju detta som nödvärn, det som man kallar självförsvar på "vanligt språk". Men som sagt, det är många faktorer som spelar in.

• pups

är han så ilsken att han måste bli skjuten, så blir han nog inte mindre hämdlysten av att få sin penis sabbad... värt att tänka på.

• Dissan

Att skadskjuta någon i självförsvar ser dom väl ganska snällt på. Vad du ska tänka på är att dom INTE ser snällt på om man har vapen hemma om man inte har vapenlicens. Man MÅSTE ha vapenlicens och ha vapnet i ett vapenskåp om man har det hemma. Då går det genast mycket långsammare att ladda fort. Jag förstår om du är rädd och vill ha ett vapen nära till hands men jag ville bara upplysa dig om att det finns jaktvapenlagar också.

• Fluortanten

Vad gäller för kniv då? De behöver man ju ingen licens för.
    Det är ju straffbart att bära kniv... men... ja, om jag blir överfallen och sticker ner männskan med kniv...vem åker dit? Personen som överföll mig, lr jag? Kan ju faktiskt va bra att veta för ibland får man ju lust att inte gå hemifrån utan en kniv... =/

• VIVO

Kommer det in nån i ditt hem och hotar dig med ett vapen och du försvarar dig genom att sticka ner eller skjuta så är det DU som åker dit för det och får fängelse och inbrottstjuven/gärningsmannen kan få skadestånd från dig fast du bara försvarar dig och dina barn tex.....tro det eller ej

Helt sjukt!

• Fluortanten

VIVO

Aj fasen ... låter mysko med tanke på att personen ju faktiskt ha brutit sig in hos mig... Hm... Hoppas att man aldrig får ngn påhälsning av ngn inbrottstjuv då.

Men ute "på gatan" då? Ponera att man blir överfallen bakifrån och indragen i buskarna. Det är en våldtäktsman och han försöker få av mig kläderna. Jag lyckas få upp min kniv, sticker honom i axeln och springer därifrån. Det borde väl räknas som självförsvar? Eller?
    Ok... jag kanske åker dit för att jag burit kniv som ju är olagligt men jag har ju oxå utsatts för ett våldtäksförsök. Krångligt det där.

Och om jag inte sticker personen med en kniv utan med en penna i ögat... kan jag då oxå åka dit och bli krävd på skadestånd? Neeee... vill jag inte tro men skulle då inte förvåna mig.

• sessan

om en inbrotts tjuv halkar på min isiga trapp då och ex bryter benet lr snubblar på leksa´ker inne o skadar sej kan han kräva skadestånd? Har hört att det är så men det kan väll aldrig stämma?
    hoppas du ts aldriog behöver använda vapen!!
    Kram på dej.

• truckergirl

Sessan Tyvärr är det sant. Han kan påstå att han hittade din tv ute på gården och bara ville bära in den till dig halkar han så får du tyvärr betala skadestånd.Lagen e så jäkla sjuk i detta land.

• Winnie

Det går absolut inte att säga som VIVO att man åker dit för att man ger sig på inbrottstjuven och försvarar sig! Nej det kallas nödvärn och regleras i Brottsbalkens 24:e kapitel. I undantagsfall kan det bli så att man blir ansvarig när man försvarat sig, men så är det verkligen inte som huvudregel.

Nödvärn innebär att man har rätt till att försvara sig från ett brottsligt angrepp. Det finns inte reglerat exakt i lagen hur mycket man får "ta i", det beror ju helt på situationen och det är omöjligt att skriva för alla situationer i lagen, t.ex "om du får ett knytnävslag av någon som misshandlar dig så får du slå si och så många slag tillbaka". Det beror helt på situationen och blir en bedömning i efterhand i tingsrätten om vad som ansågs rimligt.

Regeln är nämligen att våldet man ger inbrottstjuven (som i detta exempel) ska vara uppenbart oförsvarligt. Det räcker alltså inte med att det våld jag försvarar mig med är oförsvarligt utan det ska vara UPPENBART oförsvarligt! Man får med andra ord ta i ganska mycket. Det har hänt i extremfall att folk har blivit dömda för att ha försvarat sig, men då har man bedömt att de tagit i med mycket mer våld än situationen kräver. Det handlar om en slags rimlighetsbedömning, det ska stå i prportion till det jag blir utsatt för. För att ge ett extremt exempel så har jag alltså inte rätt att knivhugga någon som ger mig ett knytnävslag osv.

Dessutom finns en viktig regel till och det är att så fort "anfallet" har upphört så får jag inte fortsätta mitt försvar. För nödvärn är just bara självförsvar, så när någon ger sig på mig och jag försvarar mig så måste jag sluta försvara mig så fort han slutar angripa mig.

Slutligen finns också ett undantag även när man har tagit i för mycket: det finns något som kallas excess och det är när man "svårligen kunde besinna sig". Alltså att man konstaterar att man har tagit i med för mycket våld när man försvarat sig men att det är försvarligt med tanke på omständigheterna. Det kan t.ex vara en förälder som ser sitt barn bli utsatt för kraftigt våld. Då är det inte rimligt att begära att man kan tänka rationellt och "försvara lagom mycket" utan man tar hänsyn till detta.

Så jag vill helt klart påstå att det är en missuppfattning att "man åker dit när man försvarar sig". Tvärtom, lagen tillåter mycket på detta område!

• VIVO

Winnie svara på detta då hur kan det komma sig att en gammal gubbe får 8 månaders fängelse pga att den kommer hem gärningsmän till honom med vapen manen får en hjärtinfarkt och råkar trycka av sitt vapen som han har hämtat för att försvara/skrämma dom med??

jag kan dra många exempel om du vill

en kvinna och en man promenerar på vägen när det plötsligt hoppar fram 3 stycken och börjar slå och sparka hans fru och han själv den ena tappar en kniv mannen tar upp kniven för att försvara sig och frun och hugger den ena i magen.....han fick fängelse i 10 månader så ta och förklara det om du kan jag har fler expempel om du vill ha.....

Visst lagen säger en sak men det är visst inte många som vet att domare dömer lite som dom vill i dagens läge helt OT jag vet ville bara säga det!

• VIVO

Winnie svara på detta då hur kan det komma sig att en gammal gubbe får 8 månaders fängelse pga att den kommer hem gärningsmän till honom med vapen manen får en hjärtinfarkt och råkar trycka av sitt vapen som han har hämtat för att försvara/skrämma dom med??

jag kan dra många exempel om du vill

en kvinna och en man promenerar på vägen när det plötsligt hoppar fram 3 stycken och börjar slå och sparka hans fru och han själv den ena tappar en kniv mannen tar upp kniven för att försvara sig och frun och hugger den ena i magen.....han fick fängelse i 10 månader så ta och förklara det om du kan jag har fler expempel om du vill ha.....

Visst lagen säger en sak men det är visst inte många som vet att domare dömer lite som dom vill i dagens läge helt OT jag vet ville bara säga det!

• Winnie

Håller med dig VIVO. Det blir inte alltid i praktiken som i teorin. Men så säger ändå lagen och så blir det trots allt i de flesta fall. Sedan måste man läsa varje rättsfall noga och titta på varje domskäl för att se exakt varför rätten gjorde den bedömning som de gjorde i varje fall. Omständigheterna är i regel fler än det som står i t.ex en kvällstidnings lilla artikel. Juridiken är svår och komplicerad tyvärr och inte alltid rimlig. Små detaljer kan få stor betydelse.

I bägge de fallen nu nämner kan jag föreställa mig att man bedömt det som för mycket våld. Det beror helt på gärningsmannens beteende. Jag säger inte att jag håller med om de utfallen, men jag kan mycket väl föreställa mig att det är så det har bedömts.

Svar på tråden Straff för skottskada?