• Anonym (boförälder)

Ingår kostnad för pass i underhållet?

Vad jag förstår så är underhållet till för de vardagliga kostnaderna för barnet; mat, kläder, vanlig telefon, hygienprodukter, möbler, cykel osv.

Extraordinära kostnader; resor, mobiltelefon, dator - alltså sånt som inte är nödvändigt för det dagliga livet, går utöver underhållet.

Nu kräver mitt ex att jag ska betala passet för vårt barn, då han anser att det ska täckas av underhållet. Jag hävdar att det är en extraordinär kostnad som ska delas på efter förmåga. Han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag.

Han vägrar alltså att betala passet. Han vägrar också att använda kläderna jag skickar med, utan har köpt kläder till vårt barn som h*n har på sig hos honom. Det behöver han ju inte göra. Köpa kläder alltså. Jag menar alltså på att om han har råd att köpa kläder (som han inte behöver) så kan han väl betala passet???

Hur är det? Någon som vet?

• Svar på tråden Ingår kostnad för pass i underhållet?
  • Alltid

Ska han ut o resa med barnet får han väl stå för passet själv. Annars får väl barnet vara hemma.

• Anonym (boförälder)
    *skratt*
  • Alltid

Jag är boförälder och får underhåll. När barnet var med på en resa så fixade jag pass. Pappan betalde inget på passet, men han skrev på iaf. Bara det en framgång

• gemelli
    Alltid skrev 2006-11-17 23:05:18 följande:
    Jag är boförälder och får underhåll. När barnet var med på en resa så fixade jag pass. Pappan betalde inget på passet, men han skrev på iaf. Bara det en framgång

Samma för mig. Helt otroligt att han skrev på när han själv skulle ut och resa
  • Anonym (boförälder)

Men allvarligt, någon som vet om det ingår i underhållet?

• gemelli

Men TS vad menar du med vad som ingår?

Om du får underhållbidrag så är det du som står för kostnaderna. Umgängesföräldren behöver bara betala för umgängestiden...

Så är lagen!

• Alltid

Detta ingår i underhållet:

V
    Livsmedel
    Gäller fyra veckors näringsberäknad matsedel med vanliga rätter. Både råvaror och halvfabrikat ingår

Kläder
    Skor + reparationer
    Kemtvätt
    Väska
    Almanacka
    Klocka
    Paraply

Tvättmedel
    Diskmedel
    Sköljmedel

Tvål
    Tandkräm
    Tandvårdsprodukter
    Hudvård
    Schampo
    Hårvård
    Hårklippning
    Rakning
    Nagelvård
    Blöjor
    Mensskydd

Cykel
    Leksaker
    Cd-skivor
    Kassettband
    Böcker
    Tidskrifter
    Träningsoverall
    Idrottskläder
    Vanliga skridskor
    Vanliga skidor
    Pjäxor
    Gymnastikskor
    Fotbollsskor (standard)
    Avgift till idrottsklubb (låg)
    Kortare resor till aktiviteter

Möbler
    Husgeråd
    TV/Radio + reparation
    Sängkläder

Elutrustning
    Gäller kablar, kontakter, telefonsladd

Dagstidningar
    Vanlig telefon
    Brev
    Vykort
    Frimärken

Barnvagn
    Spjälsäng
    Barnstol
    Bilbarnstol

Hushållsel
    Gäller medelförbrukning i lägenhet utan disk- och tvättmaskin

Hemförsäkring

Barn- och ungdomsförsäkring
    Avser sjuk- och olycksfall

Fickpengar till bio, bad, tidningar och fika

Men ingen kan tvinga någon att betala ngt mer än underhllet!

• Alltid

Med andra ord.... Ditt ex kan inte tvinga dig att betala passet. Vill inte du dela passet så vill du inte. Vill föräldern ha med sig barn på semestern så får föräldern vackert betala själv annars får barnet inget pass och får således stanna hemma.

• Anonym (boförälder)
    gemelli skrev 2006-11-17 23:20:36 följande:
    Men TS vad menar du med vad som ingår?Om du får underhållbidrag så är det du som står för kostnaderna. Umgängesföräldren behöver bara betala för umgängestiden...Så är lagen!
    Jag menar det jag skrev: enligt www.famratt.com så ska underhållsbidraget vara till det dagliga. Resor, mobitelefon osv är extraordinär kostnad som inte täcks av underhållet. Då hävdar jag alltså att passet är en extraordinär kostnad.

"Det är vanligt att föräldrar hamnar i en diskussion om vad som ingår och vad som inte ingår i underhållsbidraget.

För att få exempel på kostnader som ingår, respektive inte ingår, får man gå till lagens förarbeten, socialstyrelsens allmänna råd samt uppgifter från konsumentverket och Sparbankerna."

Ex på saker som ingår:
    Kläder
    Skor + reparationer
    Kemtvätt
    Väska
    Almanacka
    Klocka

Som ej ingår:
    Särskilda kostnader för:
    Idrottsläger/Cuper
    Sommarläger
    Skolresa
    Semester
    Dataspel
    Avgift till idrottsklubb (hög)
    Moped
    Dator och tillbehör
    Paraply
  • Anonym (boförälder)

Obs att paraply hamnade fel... ska ligga under "ingår".

Svar på tråden Ingår kostnad för pass i underhållet?