Inlägg från: Anonym (boförälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (boförälder)

Ingår kostnad för pass i underhållet?

Vad jag förstår så är underhållet till för de vardagliga kostnaderna för barnet; mat, kläder, vanlig telefon, hygienprodukter, möbler, cykel osv.

Extraordinära kostnader; resor, mobiltelefon, dator - alltså sånt som inte är nödvändigt för det dagliga livet, går utöver underhållet.

Nu kräver mitt ex att jag ska betala passet för vårt barn, då han anser att det ska täckas av underhållet. Jag hävdar att det är en extraordinär kostnad som ska delas på efter förmåga. Han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag.

Han vägrar alltså att betala passet. Han vägrar också att använda kläderna jag skickar med, utan har köpt kläder till vårt barn som h*n har på sig hos honom. Det behöver han ju inte göra. Köpa kläder alltså. Jag menar alltså på att om han har råd att köpa kläder (som han inte behöver) så kan han väl betala passet???

Hur är det? Någon som vet?

• Svar på tråden Ingår kostnad för pass i underhållet?
  • Anonym (boförälder)
    *skratt*
  • Anonym (boförälder)

Men allvarligt, någon som vet om det ingår i underhållet?

• Anonym (boförälder)
    gemelli skrev 2006-11-17 23:20:36 följande:
    Men TS vad menar du med vad som ingår?Om du får underhållbidrag så är det du som står för kostnaderna. Umgängesföräldren behöver bara betala för umgängestiden...Så är lagen!
    Jag menar det jag skrev: enligt www.famratt.com så ska underhållsbidraget vara till det dagliga. Resor, mobitelefon osv är extraordinär kostnad som inte täcks av underhållet. Då hävdar jag alltså att passet är en extraordinär kostnad.

"Det är vanligt att föräldrar hamnar i en diskussion om vad som ingår och vad som inte ingår i underhållsbidraget.

För att få exempel på kostnader som ingår, respektive inte ingår, får man gå till lagens förarbeten, socialstyrelsens allmänna råd samt uppgifter från konsumentverket och Sparbankerna."

Ex på saker som ingår:
    Kläder
    Skor + reparationer
    Kemtvätt
    Väska
    Almanacka
    Klocka

Som ej ingår:
    Särskilda kostnader för:
    Idrottsläger/Cuper
    Sommarläger
    Skolresa
    Semester
    Dataspel
    Avgift till idrottsklubb (hög)
    Moped
    Dator och tillbehör
    Paraply
  • Anonym (boförälder)

Obs att paraply hamnade fel... ska ligga under "ingår".

• Anonym (boförälder)
    mammma milla skrev 2006-11-17 23:39:59 följande:
    Nej, så är det inte! I underhållet ingår mat, kläder och förbrukningsvaror typ blöjor. Men om umgängesföräldern ska ha barnet och åka bil så får den ordna med bilstol och vagn om det skulle behövas. Underhåller är på 1273kr, så det kan ju aldrig räcka till allt det du skriver "alltid".Kolla med FK om du tvekar, TS. Lycka till!
    Det "alltid" skrivet kommer från www.famratt.com. Det är lite mer pengar än så de räknar med: 1273 + 1273 (från båda föräldrarna) + barnbidraget = ca 3600:-/mån.
    Jag får kolla med FK och min advokat... ja här tvistas det om allt från slemlösande till pass.
  • Anonym (boförälder)
    sandra1984 skrev 2006-11-18 09:10:05 följande:
    Vi fixa pass nyligen.Tror pass plus foto man tar hos dem,kostade cirka 300 kronor.Ungefär.Men jag tycker att den som reser med barnet betalar oxå passen.Jag hade med andra inte betalat ett pass om det inte är jag som ska resa med mitt barn.Är han snål eller...
    Det kostar 400:- med det nya passet. Jag är luspank och har inte planerat några resor av ekonomiska skäl. Ja, han är snål. Pengarna bara rullar där... men pass vägrar han betala. Jag ska betala allt som har med vårt barn att göra. För övrigt... om han ska stå för kostnaderna när hon är i hans vård, så ska han väl betala passet? För det ska hon ju använda "när hon är i hans vård".
  • Anonym (boförälder)

Hon är 1,5 så jag tror hon överlever om hon inte följer med. Men... det är inte det att jag inte vill hennes bästa. Jag undrar också var han ska åka, när hon bara är en övernattning hos honom per helg. Och... han vägrar säga vart de ska åka...

Och... om jag nu inte har pengarna, och han har råd att betala resa, så borde han väl ha råd med 400:- för ett pass? Han anser att jag ska betala det, och kan jag inte klara finanserna med att ha barn, så ska hon bo hos honom! För han kan minsann klara det... säger han.

• Anonym (boförälder)

Jag har inget annat val än att stå på mig. Jag har inte pengarna, helt enkelt... har inte ens blanketten som den andra vårdnadshavaren ska skriva på, för att jag ska kunna skaffa ett pass. Har sagt att han måste fixa det två ggr. Så jag förstår inte riktigt hur det ska gå till...

Svar på tråden Ingår kostnad för pass i underhållet?