• Pyssilullan

Hur långt förbereder man en tårta innan kalas?

Jag står och gör bottnar nu...

Vi ska ha kalas imorgon.
    NÄR brer man på fyllningen och NÄR har man på dekorationer?
    Hur förvarar man det under natten?

• Svar på tråden Hur långt förbereder man en tårta innan kalas?
  • fjällbäck

Jag brukar ha på fyllningnen dagen innan för att bottnarna ska suga åt sig. Grädde ovanpå samma dag som den ska ätas. Täck tårtan med plastfolie i kylskåpet. Allt beror förstås på vilken typ av botten och fyllning du har. Marängbotten löser upp sig om du förberder för långt innan.
    Dekorationer innan det är dax att äta. Har en tendens att färga av sig på grädden annars... Lycka till!!

• IngGa

Dags för dop idag! Jag gjorde bottnarna i torsdags och kletade även på fyllningen på 3 av 5. Resten gjorde jag i går. Dekorerade osv. Plastade in allt och förvarar det i kylen.

• masima

Jag brukar göra klart fyllningen dagen innan så den får stå och safta till sig.
    Grädde och garnering är det lite olika med beroende hur jag har tid. Endera gör jag klart grädden dagen innan eller så har jag på grädde och garnering samma dag. Garneringen kan färga av sig beroende på vad man har om man lägger på den för tidigt.
    Sedan förvarar jag den i en tårtkupa i kylskåpet.

• Pyssilullan

OK!
    Då gör jag kletet emellan nu oxå och grädden ovanpå imorn!

MEN!!!
    Har någon något tips på vad man har emellan?
    Tänkte ha marsansås på ett lager! vad på det andra?

• mooogn

Osockrade hallon blandat med grädde blir friskt. Grädde med lemon curd är också gptt

• mooogn

"gptt"?!

Det var läääängesedan jag gjorde en hederlig gammal gräddtårta med mosad banan eller krossad ananas emellan. Kanske skulle göra det någon dag..? Fundersam

• krypet fem

Vi har bara några veckor mellan födelsedagarnai vår familj, så jag brukar vara effektiv och baka tårtbottnar långt i förväg, och fylla med marsankräm o grädd-hallonsylt, sen plastar jag in tårtorna och fryser in dom (i formen för hållbarhetens skull - sen tar jag bort den när dom är hårda). Så är det bara att ta fram tårtan på födelsedagen, eller dan innan, och spritsa på grädden och övrig garnering. Och tårtorna blir saftiga o goda när dom tinat!

Svar på tråden Hur långt förbereder man en tårta innan kalas?