• Niinaaa

Varför kan jag inte baka!?!?

Nu har jag ännu en gång försökt mej på att baka matbröd men jag kan fan inte!!
    Degen blir alltid så jäkla kladdig så jag måste hälla i typ minst ett halt paket extra med mjöl innan den ens går att ta i.
    Sen blir den ändå degig inuti när den är klar.

Jag kan ju inte alltid räkna fel på måtten för det gör jag verkligen inte. Jag fattar inte varför det alltid blir så kladdigt.
    *less*

Hjälp!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Varför kan jag inte baka!?!?
  • misspriz83

samma problem som jga har även om man följer receptet till pnkt och pricka, fattar ingenting bröd och bullar funkar inte för mig, men socker kakor chokla kakor funkar...undrar varför

• Hädvigg

hmm, vilken typ av matbröd bakade du?

Man behöver inte följa måtten till matbröd så slaviskt (åtminstonen inte när det gäller mjölmängd). Om det är ett vanligt bröd du bakar ska du tillsätta så mycket mjöl att degen lossnar från fingrarna (i stort sett , det ska inte bli en stenhård klump heller). När du sedan bakar ut degen ska du ha mjölat bakbord så att det går smidigt att forma brödet.
    Om brödet är degigt inuti har du inte gräddat det tillräckligt länge (kanske gjort för tjocka bröd?) eller haft fel ugnsvärme.

• Hädvigg

kakor och småbröd och sånt kräver att man följer recepten exakt. Bröd och bullar måste man pröva sig fram lite

• MiReDe

Jag kan inte baka kakor, hur jag än försöker så går det inte! Har inte gett mig på det nu på flera år (4?), lär väl inte göra det heller.

Provar du samma recept? Kan ju stå fel i det...degen ska vara lagom smidig så att den släpper från bunken, kan fortfarande då vara lite kladdig. Strö över mjöl och låt den jäsa under en bakduk. Sedan får man ju bearbeta in mer mjöl på bakbordet om det behövs. Är den fortfarande kladdig innuti så kan du ha gjort brödet för stort...gör du större bröd än vad det står så måste du förlänga ugnstiden och kanske sänka värmen med 50-75 grader.

• Niinaaa

nej jag provar olika recept...

• MiReDe

Man får prova sig fram med mjölmängden. Men degen ska inte heller bli för hård. (Min mage efter förlossningen kändes precis som en lagom smidig bulldeg ) Bara att prova, en dag kanske du är mästerkock på matbröd

• Hädvigg

Eftersom det är fråga om så stora mängder mjöl, kan det variera lite i slutändan, eftersom det anges i dl och l. Mjölet kan innehålla mera luft eller vara mera ihoppackat än det som har tagits fram i receptet. Dessutom kan det bero på mjölkvalitet också. Hav förtröstan

Alltså, tillsätt lugnt mera mjöl än det står i receptet, tills degen är smidig och lossar från kanter och händer.
    Jag har nästan alltid i mera mjöl än det står i receptet.

tillsätt mera mjöl när du bakar ut degen.

Gör mindre bröd.

De ska kännas lätta när man lyfter på dem, då är de färdiga.

• Niinaaa

Nu har jag tagit ut bröden ur ugnen  - & nu är dom DEGIGA inuti. 
    Fast att jag haft dom rätt tid & temp. i ugnen.

Jag blir aldrig nån bagare. Får hålla mig till sockerkakor!

• Rauur

Det kanske är ugnen det är fel på :P

Så var det med våran förra ugn, den gräddade ojämnt.

Men man vet ju aldrig, du får helt enkelt testa dig fram!

Lycka till i forts. =)

Svar på tråden Varför kan jag inte baka!?!?