• TessaS

Hur organiserar ni era foton på datorn?

"Vanliga" bilder från fester och sånt, har jag i mappar sorterade på datum.

Bilder som jag tagit i något särskilt syfte (porträtt på kompis, för att göra tavlor etc) har jag sorterade i egna mappa ex "Elisabeth datum" "Tavlor till mamma"

Och bilder som "bara blivit till" för att jag hade med mig kameran, är sorterade i "sort"... ex. Blommor, Människor, Hus.

Eftersom jag fotar så mycket, så bränner jag ganska regelbundet, printar kontaktkarta och raderar från datorn. Hade fyllt den vid det här laget annars..

Så står det till bakom pannbenet -> www.tessas.net/blogg
  • TessaS

R Franklin

Ok, en smärre överdrift... därav efter den meningen...
    Men jag fotar väldigt mycket, dels så tar jag många bilder vid varje tillfälle, för att kunna välja och vraka och även om jag tycker att en del inte fungerar till det de är tänkt att fungera, så sparas alla bilder.
    Och dels så går jag knappt utanför dörren utan kamera. Rätt vad det är så dyker det upp nåt som kan vara fräckt på bild..
    Jag har ett gäng med skivor hemma...

• TessaS

Alle

Jag har ett litet smidigt program hemma... Man kan göra kontaktkartor eller fixa en hel hög med bilder som thumbnails och lite sånt pill. Litet och smidigt.
    Jag kommer inte ihåg nu, vad det heter, men jag kollar när jag kommer hem och mailar dig.
    Har för mig jag fick det på en skiva med en fototidning....

I början printade jag ALLA bilder på kontaktkarta, nu tar jag bara ett gäng från varje tillfälle för att ha ett hum om vad det är för bilder. Sedan parar jag ihop kontaktkartor med skiva och vips är det jätteenkelt att hitta just den bild man är ute efter.

• TessaS
    frkannelie skrev 2006-11-20 13:42:24 följande:
    jag måste få fråga vad kontaktkartor är!?!
    En utskrift med bilderna i jättesmå format. Som en översikt... Kan vara runt 50 bilder på en A4.
Svar på tråden Hur organiserar ni era foton på datorn?