Hur organiserar ni era foton på datorn?
Sitter här och funderar på hur jag ska lägga upp bilderna på datorn, det börjar bli hemskt många att hantera... Trodde jag hade ett system, men måste komma på något bättre!
Sitter här och funderar på hur jag ska lägga upp bilderna på datorn, det börjar bli hemskt många att hantera... Trodde jag hade ett system, men måste komma på något bättre!
Jag lägger dem i månadsmappar. Det är ganska överskådligt.
Photoshop Album är ett bra program. Du lägger "namnflikar" till alla bilder och så kan du söka på dessa flikar. toppen
Nu har jag dem i tre miljoner olika mappar och sen har jag döpt alla bilder till olika datum och sen sorterat. Det har funkat bra för mig de senaste två åren, men inte längre. Nu ska jag nog gå över till årsmappar och sen undermappar med månader, eller händelser under just det året.
Årsmappar, månadsmappar sen döper vi korten efter sonens ålder (så just nu har vi 2006/November/"Johan"month14) funkar bra hittills! L
I flera mappar/undermappar.
T ex så här: 2006/November, 2006/17 november, 2006 -Mias födelsedag
först i datumordning...sen i månadsordning o sen i årsordning
Jag har mina enligt datum. När året sen är slut bränns dom på skiva, så tar de inte upp så mycket plats i datorn.
jag bränner mina kort varje gång jag laddar in dom på datorn. Utifall att datorn skulle krascha.
JAG ANVÄNDER MÅNADSMAPAR SOM LIGGER UNDER ÅRTALSMAPAR SOM T.EX
2006/NOVEMBER/2006-11-16
VÄLDIGT ENKELT OCH LÄTT ATT HITTA!
"Vanliga" bilder från fester och sånt, har jag i mappar sorterade på datum.
Bilder som jag tagit i något särskilt syfte (porträtt på kompis, för att göra tavlor etc) har jag sorterade i egna mappa ex "Elisabeth datum" "Tavlor till mamma"
Och bilder som "bara blivit till" för att jag hade med mig kameran, är sorterade i "sort"... ex. Blommor, Människor, Hus.
Eftersom jag fotar så mycket, så bränner jag ganska regelbundet, printar kontaktkarta och raderar från datorn. Hade fyllt den vid det här laget annars..